Czy gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości odzyskania podatku?

Czy gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości odzyskania podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 grudnia 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu dofinansowania projektu ośrodka stacjonarnych i plenerowych ekspozycji muzealno-kulturowych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2007 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu dofinansowania projektu ośrodka stacjonarnych i plenerowych ekspozycji muzealno-kulturowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina stara się o dofinansowanie projektu pod nazwą ?Świetlica Wiejska?, jako ośrodka stacjonarnych i plenerowych ekspozycji muzealno-kulturowych, ze środków sektorowego programu operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich?. W ramach tego projektu zostaną zakupione sprzęty (między innymi aluminiowy blat wystawienniczy, zadaszenie ekspozycji, gabloty ekspozycyjne, aluminiowy i drewniany stelaż ekspozycyjny) niezbędne do organizowania imprez wystawienniczych, dzięki którym mieszkańcy gminy będą mieli szansę poznać historię swojego regionu. Wnioskodawca posiada wątpliwości związane z kwalifikacja podatku VAT i jest zdania, że nie może starać się o zwrot podatku od towarów i usług, ponieważ projekt nie generuje przychodów, w związku z tym nie ma on możliwości naliczania podatku od towarów i usług. Wobec powyższego podatek od towarów i usług związany z przedmiotową inwestycją nie będzie kosztem kwalifikowanym, a wnioskodawca otrzyma jego zwrot z 'A' za pośrednictwem Urzędu (instytucja wdrążająca i koordynująca) projekt). Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego, dotyczącego możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zdaniem wnioskodawcy, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. W piśmie uzupełniającym do wniosku wskazano, że przy realizacji zadania nie przysługuje zwrot podatku na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) ? dofinansowanie nie będzie pochodziło ze środków SAPARD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeniu przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym ? w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z kolei treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina jako podmiot zwolniony z podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania przepisy rozdziału 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., według których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostkom dokonującym nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Gmina nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w § 27a ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z 'A' umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard), dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Reasumując przy realizacji projektu ośrodka stacjonarnych i plenerowych ekspozycji muzealno-kulturowych Gmina, o ile nie będzie uzyskiwała obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika