Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2007 roku Gmina G. złożyła ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina G., będąca beneficjentem środków z Sektora Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, przyjęła do realizacji projekt inwestycji pod nazwą ?Przebudowa świetlicy wiejskiej w M. wraz z infrastrukturą towarzyszącą?. Zadanie polega na przeprowadzeniu remontu świetlicy, która będzie służyć mieszkańcom wsi jako miejsce spotkań i stanowić będzie centrum kulturalne i społeczne wsi. Budynek wymaga całkowitego remontu zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Podatek od towarów i usług z tytułu realizowanej inwestycji został uznany jako koszt kwalifikowany. Gmina nie jest podatnikiem VAT, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu. Przedmiotowa inwestycja w przyszłości nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji gminnej pod nazwą ?Przebudowa świetlicy wiejskiej w M. wraz z infrastrukturą towarzyszącą? z udziałem Środków z Sektora Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?...


Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług gmina nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa do realizacji których zostały powołane. Realizowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma możliwości zaliczenia podatku do kosztów uzyskania przychodu i skompensowania go w postaci zmniejszenia zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Przedmiotowa inwestycja zostanie przekazana po jej zakończeniu w bezpłatne użytkowanie Radzie w M., która będzie prowadzić nieodpłatnie działalność kulturalną.

Gmina uzupełniła wniosek o oświadczenie, że za zadanie zrealizowane nie przysługuje jej zwrot podatku na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, że dofinansowanie nie pochodziło ze środków SAPARD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika