Wniosek dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wykonanie czynności związanych (...)

Wniosek dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wykonanie czynności związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii takich jak:
- wymianę uszkodzonego przez odbiorcę licznika lub innego urządzenia pomiarowego (ewentualnie opłaty za zniszczenie tego licznika lub urządzenia),
- sprawdzenie stanu technicznego układu pomiarowo-rozliczeniowego i założenie nowych plomb w miejsce plomb zerwanych lub uszkodzonych przez odbiorcę,
- poddanie urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego ponownej legalizacji z powodu zerwania lub naruszenia przez odbiorcę plomb,
założenie nowej plomby w miejsce plomby zerwanej lub naruszonej przez odbiorcę.

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 13.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opłat za wykonanie czynności związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

Z w/w wniosku wynikało, iż Spółka zgodnie z Prawem energetycznym i zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki taryfą dla energii elektrycznej pobiera opłaty za wykonanie czynności związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii (czyli pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy, pobierania energii z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego lub pobierania energii poprzez ingerencję w układ pomiarowo-rozliczeniowy, której skutkiem są zafałszowane pomiary dokonywane przez układ). W związku ze stwierdzeniem nielegalnego poboru Spółka pobiera opłaty za wykonanie następujących czynności:
- wymianę uszkodzonego przez odbiorcę licznika lub innego urządzenia pomiarowego (ewentualnie opłaty za zniszczenie tego licznika lub urządzenia),
- sprawdzenie stanu technicznego układu pomiarowo-rozliczeniowego i założenie nowych plomb w miejsce plomb zerwanych lub uszkodzonych przez odbiorcę,
- poddanie urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego ponownej legalizacji z powodu zerwania lub naruszenia przez odbiorcę plomb,
założenie nowej plomby w miejsce plomby zerwanej lub naruszonej przez odbiorcę.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy w/w opłaty za wykonanie czynności związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, cyt. 'powyższe czynności nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy i nie stosuje się do nich przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy'.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności wymienione w art. 5 ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy). Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przez dostawę towarów rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Towarami są, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii (...), będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż opisane we wniosku czynności wykonywane przez Spółkę w związku ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii, za które to czynności Spółka pobiera opłaty wskazane w stosownej taryfie, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne usługi wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. W omawianym stanie faktycznym możliwe jest wyodrębnienie świadczeń wzajemnych: z jednej strony świadczenia wykonanego przez Spółkę na rzecz podmiotu pobierającego energię (w postaci wymiany uszkodzonego przez odbiorcę licznika lub innego urządzenia pomiarowego, sprawdzenia stanu technicznego układu pomiarowo-rozliczeniowego i założenia nowych plomb w miejsce plomb zerwanych lub uszkodzonych przez odbiorcę, poddania urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego ponownej legalizacji z powodu zerwania lub naruszenia przez odbiorcę plomb, założenia nowej plomby w miejsce plomby zerwanej lub naruszonej przez odbiorcę) i z drugiej strony świadczenia pieniężnego należnego Spółce od podmiotu, u którego wykryto nielegalny pobór energii.

Przywoływany przez Podatnika we wniosku art. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, mówiący iż przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, wbrew stanowisku Podatnika nie znajdzie zastosowania w przypadku pobierania opłat za czynności związane ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii, gdyż dotyczy innych przypadków - np. handlu narkotykami - czyli czynności, których przedmiot świadczenia nie może występować w ramach obrotu gospodarczego. Wykonywanie opisanych we wniosku usług związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii (polegających na wymianie uszkodzonego przez odbiorcę licznika lub innego urządzenia pomiarowego, sprawdzeniu stanu technicznego układu pomiarowo-rozliczeniowego i założeniu nowych plomb w miejsce plomb zerwanych lub uszkodzonych przez odbiorcę, poddaniu urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego ponownej legalizacji z powodu zerwania lub naruszenia przez odbiorcę plomb, założeniu nowej plomby w miejsce plomby zerwanej lub naruszonej przez odbiorcę) jest natomiast w pełni legalne.

Reasumując, wymienione we wniosku opłaty za wykonanie czynności związanych ze stwierdzeniem nielegalnego poboru energii stanowią obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko wyrażonego przez Podatnika w tym zakresie we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika