Pytanie dotyczące zaliczania bez ograniczeń do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących (...)

Pytanie dotyczące zaliczania bez ograniczeń do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących zagranicznego Przedstawicielstwa Spółki.

Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące zaliczania bez ograniczeń do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących Jej zagranicznego Przedstawicielstwa, opisane w piśmie z dnia 25 października 2005 r. jest nieprawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

Pismem z dnia 25 października 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest następujący:Spółka podjęła działania mające na celu zarejestrowanie własnego przedstawicielstwa na terytorium Federacji Rosyjskiej. Przedstawicielstwo zostaje otwarte w celu reprezentowania i ochrony interesów Spółki, a w szczególności pozyskiwania klientów, badania rynku, prowadzenia działań marketingowych, szkoleń itp.Przedstawicielstwo będzie posiadało swoją nazwę, siedzibę, rachunek bankowy a także będzie prowadziło własną rachunkowość i rozliczało się podatków obowiązujących na terytorium Federacji Rosyjskiej.Majątek przedstawicielstwa będzie utworzony ze środków przekazanych przez Spółkę.Spółka będzie przekazywała na rachunek bankowy Przedstawicielstwa środki na pokrycie kosztów działalności, a przedstawicielstwo będzie składało okresowe rozliczenia otrzymanych środków.Przedstawicielstwo, posługując się własną nazwą będzie dokonywać na terytorium Federacji Rosyjskiej zakupów niezbędnych dla jego funkcjonowania.W przedstawionym stanie faktycznym Spółka zaprezentowała stanowisko, że koszty ponoszone przez Przedstawicielstwo są kosztami uzyskania przychodu Spółki.

Zdaniem Spółki koszty ponoszone przez przedstawicielstwo spełniają wymóg wynikający z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to znaczy są kosztami poniesionymi na rynku Federacji Rosyjskiej w celu realizacji przychodów Spółki w Polsce i dlatego w całości, bez ograniczeń (wynikających np z art. 16 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są kosztami uzyskania przychodu Spółki. Spółka zwróciła się o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Przedstawicielstwo zostaje utworzone w celu prowadzenia dla Spółki działalności pomocniczej i przygotowawczej, polegającej na reprezentowaniu i ochronie interesów Spółki, pozyskiwaniu klientów, badaniu rynku i prowadzeniu działań marketingowych. Oznacza to, że Przedstawicielstwo nie będzie ?zakładem? w rozumieniu art. 4 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993r. nr 125, poz.569), a tym samym nie będzie podlegało rosyjskiej jurysdykcji podatkowej z tytułu zysków z przedsiębiorstwa na podstawie art. 5 powołanej wyżej umowy. Istnienie Przedstawicielstwa będzie bezsprzecznie wiązało się ponoszeniem przez Spółkę wydatków związanych z jego funkcjonowaniem i wydatki te będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychód, jeżeli będą spełniać warunki wynikające z art. 15 ust.

1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.- zwanej dalej ?ustawą?).Tak więc ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy zgodnie z którym: ?nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób? będzie dotyczyło również wydatków które na te cele wygeneruje Przedstawicielstwo.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika