Czy podlegają opodatkowaniu diety osób wchodzących w skład organów Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, (...)

Czy podlegają opodatkowaniu diety osób wchodzących w skład organów Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, które nie są pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy, ani nie są zatrudnione w innej formie, lecz wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich ?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 6.04.2005 r. znak: Or-005/58/2005/PDII/415-14/05 w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące zwolnienia od podatku diet wypłacanych przez Jednostkę osobom wchodzącym w skład organów Świętokrzyskiej Izby Rolniczej.

Wnioskiem z dnia 14.02.2005 r. Świętokrzyska Izba Rolnicza w Kielcach zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z zapytaniem, czy podlegają opodatkowaniu diety osób wchodzących w skład organów Izby, które nie są pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy, ani nie są zatrudnione w innej formie, lecz wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Porady prawne

W złożonym wniosku Strona przedstawiła własne stanowisku dotyczące w/w zagadnienia. Zdaniem wnioskującego diety korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W dniu 6.04.2005 r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wydał postanowienie znak: OG-005/58/2005/PDII/415-14/05, w którym potwierdził prawidłowość stanowiska prezentowanego przez Stronę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach działając z urzędu stwierdza, iż w/w postanowienie zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie ant. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa zmienia go niniejsza decyzja.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 3 ze zm.} stanowi, iż tworzy się samorząd rolniczy działający na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentujący interesy zrzeszonych w nim podmiotów.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 powołanej ustawy - samorząd rolniczy jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko ustawom.

W myśl art. 3 ust. 1 w/w ustawy - jednostkami organizacyjnymi samorządu rolniczego są izby rolnicze, (...).

    Stosownie do ust. 5 tego artykułu - izby posiadają osobowość prawna. Z przepisu art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że organami izby są:
  1. walne zgromadzenie,
  2. komisja rewizyjna,
  3. zarząd,
  4. rady powiatowe izby.

Przepis art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji i innych organów stanowiących osób prawnych uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w ant. 10 ust 1 pkt 2.

Powyższe oznacza, że diety pobierane przez członków organów stanowiących izb rolniczych za udział w posiedzeniach tych organów, są przychodem, o którym mowa w w/w przepisie art. 13 pkt 7.

Brak jest podstaw do uznania, iż członkowie wchodzący w skład organów Izby wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich.

Pod pojęciem obowiązków społecznych lub obywatelskich należy rozumieć czynności i zadania wynikające z pełnienia funkcji radnego, posła, czy senatora, a nie członka organu stanowiącego osoby prawnej.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż diety pobierane przez członków organów izb rolniczych za udział w posiedzeniach tych organów nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w ant. art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast diety i zwrot kosztów z tytułu podróży, które otrzymuje członkowie organów, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b tej samej ustawy, na zasadach określonych w tym przepisie.

Jednocześnie organ drugiej instancji informuje, że zgodnie z powołanym przepisem art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - poczuwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika