Czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią (...)

Czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

W dniu 21 czerwca 2007r wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pana S. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił stan faktyczny sprawy.

Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych, pod nazwą firmy ? ...

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 24 maja 2007r. zawarł Pan umowę Nr ... z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Porady prawne

Przedmiotem umowy jest udzielenie przez beneficjenta jednorazowej dotacji inwestycyjnej na sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych. Beneficjent wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy w następujący sposób:
1)zaliczkę w wysokości 80% kwoty dotacji w terminie 14 dni po otrzymaniu środków finansowych z Instytucji Wdrażającej,
2) w wysokości 20% kwoty dotacji w formie refundacji po zrealizowaniu inwestycji w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia przez beneficjenta całościowego rozliczenia wydatków inwestycyjnych objętych dotacją..

W związku z tym Pan S zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w B P z pytaniem, czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Pan S przedstawił własne stanowisko w sprawie.
W ocenie strony pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a/pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rzędowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki tj.:
a/środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zaprezentowanym przez Pana S stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci otrzymanego wsparcia finansowego nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W zaistniałej sytuacji środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), stąd nie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

W przypadku otrzymania dotacji inwestycyjnej ma zastosowanie art.14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia na pokrycie kosztów albo zwrot jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art.22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym środki pomocowe otrzymane na pokrycie wydatków inwestycyjnych, jak również jako zwrot tych wydatków nie będą przychodem z działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b i c wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na :br1)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit.

a (tj. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,
2)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art.23 ust.1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Reasumując, środki pomocowe otrzymane na inwestycje nie będą przychodem z działalności gospodarczej, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki sfinansowane z tych przychodów poniesione na zakup środka trwałego nie będą kosztami podatkowymi, co stanowi art. 23 ust. 1 pkt 1 b.

Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 23 ust.1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko podatnika, jest zatem prawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika