Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi tj. sprzedaż odzieży. (...)

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi tj. sprzedaż odzieży. Na rozpoczęcie w/w działalności w ramach programu Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymałem z Powiatowego Urzędu Pracy bezzwrotną jednorazową pomoc finansową. Środki z Urzędu Pracy otrzymałem przed zarejestrowaniem działalności. Następnie zarejestrowałem tę działalność, zgłosił w Urzędzie Skarbowym, zaprowadziłem podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz dokonałem zakupu towarów handlowych, wyposażenia i środków trwałych o wartości do 3.500,-zł (sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy). Z uwagi na źródło sfinansowania powyższych zakupów powstała wątpliwość w przedmiocie ujęcia bądź nie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego, po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 03.10.2005 roku i dokonaniu oceny prawnej; orzeka w następujący sposób:
stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek.
Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.
W dniu 03.10.2005 roku zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego; Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi tj. sprzedaż odzieży. Na rozpoczęcie w/w działalności w ramach programu Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy bezzwrotną jednorazową pomoc finansową. Środki z Urzędu Pracy Podatnik otrzymał przed zarejestrowaniem działalności. Następnie zarejestrował tę działalność, zgłosił w Urzędzie Skarbowym, zaprowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz dokonał zakupu towarów handlowych, wyposażenia i środków trwałych o wartości do 3.500,-zł (sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy). Z uwagi na źródło sfinansowania powyższych zakupów powstała wątpliwość w przedmiocie ujęcia bądź nie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Porady prawne

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisach art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /jedn. tekst Dz.U z 2000 roku Nr 14, poz.176 z późn. zm. /, który stanowi - cyt. 'kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23' - przedstawiono następujące stanowisko: cyt. 'Jestem zdania, że wydatki te podlegają bezpośrednio wpisowi do księgi przychodów i rozchodów na podstawie dokumentu potwierdzającego ich zakup z dniem poniesienia. W ten sposób do kolumny 10 należy wpisać zakupy handlowe, a do kolumny 14 pozostałe, w tym wyposażenie oraz te z definicji środki trwałe o wartości do 3.500,- zł, które nie będą wpisane do ewidencji środków trwałych, a uznane zostaną za koszt, zgodnie z art. 22d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /jedn. tekst Dz.U z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm. / Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.

w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz.1475 z późn.zm.) kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu, zaś kolumna 14 przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionym w kol. 10 - 13), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia.
Stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /jedn. tekst Dz.U z 2000 toku Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, wskazuje to, że za koszt uzyskania przychodów może być uznany jedynie wydatek, który pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów. Oznacza to, że wydatki poniesione na zakup towarów handlowych, wyposażenia i środków trwałych o wartości do 3.500,-zł /jeżeli nie będą dokonywane od tych środków trwałych odpisy amortyzacyjne/ - sfinansowane ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów ze źródła jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, o ile spełnia kryterium zaliczenia do kategorii kosztu i jednocześnie nie jest wymieniony w art. 23 ustawy.
Niniejsza interpretacja: dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika