Dotyczy zaliczenia zakupionych narzędzi sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy do kosztów uzyskania (...)

Dotyczy zaliczenia zakupionych narzędzi sfinansowanych ze środków Funduszu Pracy do kosztów uzyskania przychodów

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w miesiącu kwietniu otrzymał Pan refundację z Powiatowego Urzędu Pracy przeznaczoną na doposażenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zgodnie z zawartą umową za otrzymane środki w wysokości 12.000,00zł zakupiono narzędzia, wśród których jedno należy do środków trwałych.

Pana zadaniem koszt zakupu narzędzi będzie kosztem uzyskania przychodu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie, udzielając interpretacji w przedmiotowej sprawie, wyjaśnia:

Porady prawne

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę, jako wolne od podatku oraz tych, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Z kolei z art. 11 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt. 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Powołana definicja przychodu ma charakter ogólny. Stosuje sie ją wszędzie tam gdzie przepis szczególny nie reguluje danej kwestii odmiennie. W pełni ma on zastosowanie jedynie wtedy, gdy przepisy szczególne nie przewidują odrębnego sposobu określenia momentu uzyskania i wysokości osiągniętego przychodu. Z powyższego wynika, że w przypadku przychodów osiąganych w wyniku działalności gospodarczej należy stosować przepis art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego z Powiatowego Urzędu Pracy nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt. 121 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.).

W związku z tym należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazują, że otrzymana w/w refundacja stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast jako dotacja otrzymana na zakup środków trwałych nie powiększa przychodów z działalności gospodarczej pod warunkiem spełnienia kryteriów o których w przepisach art. 22a ? 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. uznanie nabytego składnika za środek trwały i dokonanie odpisów amortyzacyjnych).

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, iż otrzymana kwota przeznaczona na zakup w/w narzędzi stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zaewidencjonował je Pan do kosztów uzyskania przychodów.

Konsekwencją powyższego jest możliwość zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego zapisu art. 22 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...). Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu art. 22 ust. 1, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku, wymaga łącznie spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że:

1. wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,

2. wydatek ten nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, wydatki sfinansowane środkami zaliczonymi uprzednio do przychodów, otrzymanymi przez Pana z Powiatowego Urzędu Pracy na zakup narzędzi (urządzenia nie zaliczane do środków trwałych) ? na podstawie cytowanego art. 22 ust. 1 ww ustawy, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli spełnione zostaną przesłanki definicji kosztów uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzn. wykazany zostanie związek poniesionego wydatku z przychodem, a wydatek ten jednocześnie nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż stanowisko wyrażone przez Pana w piśmie, dotyczące zaliczenia zakupionych narzędzi za otrzymane pieniądze z Powiatowego Urzędu Pracy po stronie kosztów jest prawidłowe.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej) - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika