Czy koszty wynagrodzeń pracowników za miesiąc grudzień 2006 r., wypłacone 10 stycznia 2007 r., (...)

Czy koszty wynagrodzeń pracowników za miesiąc grudzień 2006 r., wypłacone 10 stycznia 2007 r., a związane z przychodami osiągniętymi w miesiącu grudniu 2006 r., mozna zaliczyć do kosztów podatkowych uzyskania przychodów w miesiącu grudniu 2006 r. ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm. ) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Spółki ( ... )z/s w Bielsku-Białej, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2007r. ( uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obciążenia kosztów uzyskania przychodów 2006 r. kosztami wynagrodzeń pracowników za grudzień 2006 r., wypłaconych w styczniu 2007 r., jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 8 lutego 2007 r.( uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2007 r.), Spółka ( ... ) z/s w Bielsku-Białej wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów roku 2006, wypłaconych w styczniu 2007 r. wynagrodzeń pracowniczych, należnych za grudzień 2006 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w styczniu 2007 r. Spółka dokonała wypłat należnych pracownikom za grudzień 2006 r. wynagrodzeń, uznając iż z chwilą wypłaty, koszty z powyższego tytułu przestały mieścić się w katalogu kosztów wymienionych w art.16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2007 r.),co zdaniem wnioskodawcy na gruncie uregulowań wynikających z treści przepisów art. 15 ust. 4, ust. 4b i ust. 4c tej ustawy, uzasadnia obciążenie przedmiotowymi wydatkami kosztów uzyskania przychodów roku 2006.

Dokonując oceny stanowiska podatnika, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej zważył, co następuje:

Stosownie do art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 ze zm.- w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), za koszty uzyskania przychodów uznawano koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Od dnia 1 stycznia 2007 r., w związku z nowelizacją w/w przepisu, jakkolwiek zmieniono definicję kosztów uzyskania przychodów uznając za tę kategorię kosztów, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1, to jednak zmiana ta pozostaje bez wpływu na konieczność dokonywania przez podatnika analizy każdego poniesionego na w/w cele wydatku przez pryzmat regulacji objętych art.16 ust.1 ustawy j.w., zawierających katalog pozycji nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty podatkowe.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż przepisem art.16 ust.1 pkt 57 w/w ustawy, wykluczone zostały z kosztów uzyskania przychodów niewypłacone, niedokonane lub niepostawione do dyspozycji wypłaty, świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art.12 ust.1 i 6, art.13 pkt 2 i 4-9 oraz art.18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm. ), a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy.

Z powyższego wynika, że ustawodawca jednoznacznie określił moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zarówno wynagrodzeń za pracę, jak również zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, wiążąc go z chwilą faktycznej wypłaty /dokonania lub postawienia do dyspozycji wypłaty/ wynagrodzenia bądź zasiłku pieniężnego.

Wobec tak szczególnego skonkretyzowania momentu odniesienia omawianych wydatków w koszty podatkowe, nie mogą być stosowane przy kwalifikowaniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zasady potrącalności kosztów w czasie ( określone w przepisach art.15 ust.4, 4b i 4c w/w ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. ) jako, że możliwość obciążenia przedmiotowymi wydatkami kosztów uzyskania przychodów, została przez ustawodawcę uwarunkowana wystąpieniem określonych zdarzeń faktycznych, o których mowa w powołanym przepisie.

Powołane wyżej regulacje dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wynagrodzeń, jak i zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, stanowią swego rodzaju przepis szczególny ( w stosunku do ogólnych zasad potrącalności kosztów w czasie, określonych przepisami art. 15 ust. 4, 4b i 4c powyższej ustawy ), wskazujący iż ta kategoria wydatków, kwalifikowana jest jako koszt uzyskania przychodu pod datą wypłacenia, dokonania lub postawienia wypłaty do dyspozycji.

Tym samym stwierdzić należy, iż w zakresie wydatków z tytułu wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, na gruncie regulacji wynikających z przepisów art.15 ust.1 i art.16 ust.1 pkt 57 ustawy j.w., wykluczone jest stosowanie zasad potrącalności kosztów uzyskania przychodów określonych w przepisach art. 15 ust. 4, 4b i 4c tej ustawy.

Końcowo należy podnieść, iż bez wpływu na wynikający dla organu podatkowego z przepisu art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji, pozostaje wyrażony przez podatnika w uzupełnieniu wniosku pogląd, że kwestia objęta jego zapytaniem nie ma charakteru zindywidualizowanego, lecz dotyczy szerszej grupy podatników, bowiem reguły wyznaczone wyżej powołanym przepisem jednoznacznie wskazują, iż obowiązek ten skonkretyzowany został do zakresu indywidualnej sprawy podatnika.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika