Czy pobieranie dodatkowych opłat za nie uiszczenie opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony (...)

Czy pobieranie dodatkowych opłat za nie uiszczenie opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony w strefie płatnego parkowania w przypadku gdy procedura windykacji tych opłat jest prowadzona bezpośrednio przez Urząd Miasta jest czynnością opodatkowaną czy zwolnioną do podatku od towarów i usług.Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku opodatkowania tych czynności.

Stan faktyczny w sprawie.

Gmina Miejska posiadająca osobowość prawną jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Urząd Miasta - jako wykonawca podjętej przez Radę Miasta uchwały z dnia 31 marca 2004r. o ustanowieniu strefy płatnego parkowania ? pobiera dodatkowe opłaty za niewłaściwy postój (nie uiszczenie opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony).

W przypadkach, gdy dodatkowa opłata nie zostanie zapłacona w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia w Biurze Strefy Płatnego Parkowania, Urząd Miasta przeprowadza windykację tej opłaty.

Windykacja dodatkowych opłat prowadzona jest w trybie postępowania administracyjnego i kończy się wydaniem decyzji administracyjnej, która podlega zaskarżeniu do organu wyższej instancji oraz NSA.

Ocena prawna stanu faktycznego.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymywania się dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższej definicji świadczenia usług podlegających opodatkowaniu, przyjęto generalnie, że są nimi wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Zatem definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów? i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi ? beneficjenta danej czynności.

Mając na uwadze powyższe, aby ustalić zasady opodatkowania opłaty dodatkowej, niezbędne jest rozstrzygnięcie czy wpłata ta skutkuje uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wpłacającego.

Ze stanu faktycznego wynika, że Urząd Miasta pobiera dodatkowe opłaty za zajęcie pasa drogowego w strefie płatnego parkowania - w przypadku nie uiszczenia opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony - w trybie postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.

Z regulaminu dotyczącego strefy płatnego parkowania stanowiącego załącznik do uchwały Rady Miasta wynika, że w razie stwierdzenia nie uiszczenia opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony, pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 30,00 zł.

Natomiast w dalszej części cytowanego powyżej regulaminu postanowiono, że mandat karny za postój niezgodny z ?Prawem o ruchu drogowym?, pobierany przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej lub Policji, nie jest równoznaczny z opłaceniem czasu postoju w strefie płatnego parkowania i jest niezależny od wniesienia opłaty za czas postoju.

Zatem pobór dodatkowej opłaty ? mandat karny ? wynikający z treści regulaminu ma charakter sanacyjny i nie może być traktowany jako opłata za czas postoju.

Wobec powyższego w świetle norm prawnych objętych wyżej cytowanymi przepisami dodatkowa opłata ? mandat karny ? jest świadczeniem dodatkowym wpłacanym w związku z nie uiszczeniem opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony w strefie płatnego parkowania i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bowiem opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które mają bezpośredni wpływ dla uzyskania korzyści przez wpłacającego.

W przedmiotowym stanie faktycznym, gdy osoba zobowiązana jest do uiszczenia opłaty (mandatu karnego) nie można stwierdzić, iż ponosi ona z tego tytułu jakąkolwiek korzyść.

W związku z powyższym otrzymanej przez podatnika dodatkowej opłaty (mandat karny) nie można uznać za należność z tytułu świadczenia usługi, i jako nie objęta hipotezami norm zawartych w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


Referencje

PP3/443-0108/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika