Czy istnieje obowiązek naliczania i pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia (...)

Czy istnieje obowiązek naliczania i pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia refinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 17 lutego 2006r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku naliczania i pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia refinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Wnioskiem, który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 17 lutego 2006r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa w zakresie obowiązku naliczania i pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia refinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 18.04.2005r. jest Pan zatrudniony w Urzędzie Marszałkowskim, na stanowisku specjalisty w Referacie ds. Sektorowego Programu Operacyjnego w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Urząd Marszałkowski realizował Projekt 'Zabezpieczenie obsługi procesu wdrażana Sektorowego Programu Operacyjnego' w ramach priorytetu 'Pomoc techniczna', działania 3.1. 'Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania Programu'. Projekt był realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu zawartej w dniu 25.07.2005r. pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Urzędem Marszałkowskim jako Beneficjentem.

Według ww umowy o dofinansowanie środki na realizację Projektu są przekazywane Beneficjentowi w trzech transzach po zakończeniu realizacji poszczególnych etapów projektu, w formie refundacji poniesionych przez niego kosztów kwalifikowanych na realizację Projektu, po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność. Po pozytywnej weryfikacji ww wniosku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazuje środki na rachunek bankowy Beneficjenta.

Celem Projektu jest zapewnienie odpowiedniej ilości wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy zapewnią odpowiednią realizację procesu wdrażania działań 2.2. 'Scalanie gruntów', 2.3. 'Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego', 2.

5. 'Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi' Sektorowego Programu Operacyjnego 'Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006'. Z załączonego przez Pana oświadczenia Marszałka Województwa z dnia 23.03.2006r. (bez numeru) wynika, że źródłem finansowania Pana wynagrodzeń były w 75% środki bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej (Europejski Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacja) a w 25% środki budżetu państwa. Z oświadczenia tego wynika także, że refundacja poniesionych przez Urząd Marszałkowski kosztów następuje po zakończeniu realizacji etapu tego projektu. Wniosek o płatność Beneficjent składa do Centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po pozytywnej weryfikacji wniosku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazuje środki na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego.

W 2004r. wynagrodzenia pracowników były wypłacane z budżetu województwa natomiast w 2005r., były wypłacane ze środków rezerwy celowej budżetu państwa cz. 83 poz. 10 i 70.

Z załączonego do wniosku zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracownika z dnia 18.04.2005r. wynika, że do Pana obowiązków należy m.in.

- prowadzenie akcji informacyjnej i promocyjnej dotyczącej uzyskania wsparcia w ramach działań Sektorowego Programu Operacyjnego 'Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006' ze środków funduszy strukturalnych na terenie województwa,

- udział w przygotowaniu prezentacji dotyczących działań 2.2., 2.5., konferencji, szkoleń i warsztatów poświęconych przygotowaniu projektów współfinansowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego 'Restrukturyzacja...',

- przeprowadzanie weryfikacji formalnej i oceny merytorycznej wnioskówo dofinansowanie,

- przygotowanie decyzji Zarządu Województwa o wyborze projektów do realizacji,

- przygotowanie umów o dofinansowanie projektu z beneficjentami (Projektodawcami),

- opracowanie planu kontroli,

- przeprowadzanie kontroli w trakcie realizacji projektu,

- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektu oraz kontroli sprawozdania końcowego z realizacji projektu,

- przeciwdziałanie występowaniu nieprawidłowości, a w przypadku wystąpienia nieprawidłowości zgłaszanie ich i usuwanie.

Pana zdaniem nie należy naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych od części dochodu finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji, gdyż zgodnie z art. 21 ust.l pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód ten wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Twierdzi Pan, że naliczanie i odprowadzanie do tej pory tego podatku jest niesłuszne.

Zgodnie z art. 21 ust.l pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lubmiędzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnejpomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którympodatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzajumowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przezniego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są dochody, o ile spełniają łącznie obie ww przesłanki, tj. : bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych, a podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dochody osoby fizycznej realizującej konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww przepisu art. 21 ust.l pkt 46 ww ustawy, o ile osoba ta wykonuje pracę na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymuje wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoba ta wykonuje inne czynności niż realizacja celu programu lub jej wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, ww zwolnienie nie znajduje zastosowania. Kwestia uznania, czy wynagrodzenia osoby zaangażowanej przy realizacji projektu mogą być wolne od podatku w związku z ich sfinansowaniem ze środków pomocowych wymaga ustalenia - biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu - czy podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednakże w przypadku, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę tych wynagrodzeń nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie ich ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym.

Reasumując, tut. organ podatkowy nie podziela więc Pana stanowiska, iż od wynagrodzeń otrzymanych przez Pana z tytułu zatrudnienia na stanowisku specjalisty w Referacie ds. Sektorowego Programu Operacyjnego w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w związku z realizacją przez Urząd Marszałkowski Projektu 'Zabezpieczenie obsługi procesu wdrażana Sektorowego Programu Operacyjnego', w części w jakiej sfinansowane były ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji nie należało naliczać i odprowadzać podatku dochodowego od osób fizycznych. Bowiem, pomimo tego iż Urząd Marszałkowski jest Beneficjentem wdrażanego Projektu, a wykonywana przez Pana na tym stanowisku praca jest ściśle związana z jego realizacją, to środki na Pana wynagrodzenie nie pochodziły bezpośrednio ze środków pomocowych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika