W swoim piśmie Zarząd Powiatu wystąpił z zapytaniem wg, jakiej stawki podatku VAT należy opodatkować:- (...)

W swoim piśmie Zarząd Powiatu wystąpił z zapytaniem wg, jakiej stawki podatku VAT należy opodatkować:- sprzedaż prawa własności do nieruchomości gruntowych (nieruchomością jest niezabudowany grunt rolny), - sprzedaż lokali mieszkalnych po ich pierwszym zasiedleniu i zamieszkaniu na rzecz najemców tych lokali mieszkalnych, przy czym sprzedaż lokali następuje łącznie z prawem własności do udziału w gruncie,- sprzedaż terenów przeznaczonych pod zabudowę.Jednocześnie zajmując własne stanowisko w sprawie, Strona poinformowała, iż ?w myśl art. 15 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) Powiat jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

Porady prawne

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z kolei przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), towarami zaś są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt. 6).

Powyższe uregulowania, co do opodatkowania dostawy towarów podatkiem od towarów i usług dotyczą podatników podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy. Podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1). Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie zaś z § 8 ust. 1 pkt. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zarząd Powiatu, realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ale z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W umowach sprzedaży, w których jedną ze stron czynności cywilnoprawnych będzie Zarząd Powiatu, Strona będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

W sytuacji, więc gdy Zarząd Powiatu dokonuje dostawy towarów, podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5).

Ogólnie ustawodawca w przypadku nieruchomości wyróżnia jako opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22% (art. 41 ust. 1) dostawę terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Jednocześnie w związku z zapisem art. 113 ust. 13 pkt. 1 lit. d podmiot dokonujący dostawy takich towarów nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy.

Natomiast w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, dostawa taka korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 9. Podobnie ze zwolnienia przedmiotowego korzysta na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10 dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Powyższe uregulowania doprowadzają, więc do wniosku, iż

- sprzedaż prawa własności do nieruchomości gruntowych (nieruchomością jest niezabudowany grunt rolny) korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 9,

- sprzedaż lokali mieszkalnych po ich pierwszym zasiedleniu i zamieszkaniu na rzecz najemców tych lokali mieszkalnych, przy czym sprzedaż lokali następuje łącznie z prawem własności do udziału w gruncie korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10, przy czym z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5),

- sprzedaż terenów przeznaczonych pod zabudowę opodatkowana jest stawką podstawową w wysokości 22% (art. 41 ust. 1) z zastrzeżeniem, iż podmiot dokonujący takiej dostawy nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług (art. 113 ust. ust. 13 pkt. 1 lit. d).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika