Podatnik pyta czy przy obliczeniu proporcji za 2005r. część dotacji otrzymanych do dnia 01.06.2005r. (...)

Podatnik pyta czy przy obliczeniu proporcji za 2005r. część dotacji otrzymanych do dnia 01.06.2005r. należy przyjąć do wyliczenia czy też należy je pominąć ze względu na to, iż proporcja sprzedaży obliczana jest po zakończeniu roku 2005 i w tym momencie art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług już nie obowiązuje.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29-08-1997r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku z dnia 22-03-2006r. (data wpływu do urzędu 29-03-2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku VAT jest nieprawidłowe.

W dniu 29-03-2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Porady prawne

Jak stanowi art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie z przedstawionym w piśmie stanem faktycznym Spółka prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną od podatku VAT. Część dokonywanych zakupów nie może jednoznacznie przyporządkować wyłącznie sprzedaży opodatkowanej lub wyłącznie zwolnionej z podatku VAT. Zatem podatek naliczony dotyczący zakupów, których jednoznacznie nie może przypisać do określonego rodzaju sprzedaży rozlicza za pomocą proporcji sprzedaży. Spółka jest zakładem pracy chronionej i otrzymuje z PFRON-u dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Z dniem 01.06.2005r. został uchylony ust. 7 w art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, który mówił o tym, iż do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwoty otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż te które są związane z dostawą lub świadczeniem usług. W związku z tym obliczając proporcję sprzedaży za 2005rok uwzględnia się w niej tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

Zdaniem Podatnika do obliczenia proporcji za 2005r. należy przyjąć dotacje otrzymane do dnia 01.06.2005r. a otrzymane po dniu 01.06.2005r. należy pominąć.

Podatnik pyta czy przy obliczeniu proporcji za 2005r. część dotacji otrzymanych do dnia 01.06.2005r. należy przyjąć do wyliczenia czy też należy je pominąć ze względu na to, iż proporcja sprzedaży obliczana jest po zakończeniu roku 2005 i w tym momencie art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług już nie obowiązuje.

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, tutejszy organ podatkowy stwierdza j.n.:

W myśl art. 29 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej regulacji wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje, stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny.Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.Natomiast dofinansowania (dotacji), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem.W wyniku nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustawy /Dz. U. Nr 90, poz. 756/ zmieniono brzmienie przepisu art. 90. Poprzez art. 1 pkt 24 lit. a) noweli został uchylony przepis ust. 7, zgodnie z którym do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

W związku z powyższym od dnia 01 czerwca 2005r. do obrotu, o którym mowa powyżej nie wlicza się dotacji nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.Zatem dotacje, które otrzymuje Spółka na pokrycie kosztów działalności czy na dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych od dnia 01 czerwca 2005r. nie podlegają uwzględnieniu w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną jak i zwolnioną obowiązana jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym, stosownie do treści art. 91 ust. 1 w/w ustawy po nowelizacji, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie z art. 9 w/w ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. powyższe przepisy weszły w życie z dniem 01 czerwca 2005r., z wyjątkiem art. 1 pkt 20, pkt 22 lit a oraz lit b w zakresie dotyczącym ust. 3a pkt 6, pkt 39 oraz art. 2, 4 i 5, które wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia.W świetle powyższego uznać należy, iż korekta podatku odliczonego w 2005r. dokonywana przez Spółkę po zakończeniu roku powinna być sporządzona zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 01 czerwca 2005r.. Powyższe wynika z faktu, iż w momencie obliczania proporcji ostatecznej za 2005r. (na początku 2006r.) nie obowiązuje już przepis nakazujący uwzględnienie tych dotacji w proporcji.

W związku z powyższym nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 22-03-2006r.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 ust.1 Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.PouczenieZgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; odpowiedzi udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku.Przedstawiona interpretacja, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie, stosownie do art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku - Białej ? 43-300 Bielsko - Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika