Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dopuszczalne jest zaprogramowanie w kasie rejestrującej jednego (...)

Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dopuszczalne jest zaprogramowanie w kasie rejestrującej jednego kodu pod nazwą np. 'usługa fryzjerska' ze stawką 22% przy założeniu, że podatnik wykonuje wyłącznie usługi fryzjerskie - bez sprzedaży towarów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 14 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 10 maja 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ..... Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 14 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 10 maja 2005r.) Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dopuszczalne jest zaprogramowanie w kasie rejestrującej jednego kodu pod nazwą np. 'usługa fryzjerska' ze stawką 22% przy założeniu, że podatnik wykonuje wyłącznie usługi fryzjerskie - bez sprzedaży towarów.

Zdaniem Podatnika zaprogramowanie jednego kodu towarowego 'usługa fryzjerska', jest zgodne z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatnika. Dodatkowo Podatnik zauważa, że takie działanie nie utrudni kontroli podatkowej, ponieważ ma on obowiązek wydać klientowi paragon, na którym jest wprowadzona faktyczna kwota za wykonaną usługę, a takie zaprogramowanie kasy rejestrującej przyśpiesza obsługę klienta przez kasjera oraz ułatwia obsługę urządzenia.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Na wstępie zauważyć należy, że ani ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ani też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) nie regulują w sposób szczegółowy kwestii objętej zapytaniem Podatnika. W §4 ust. 1 wskazanego rozporządzenia wymienione zostały jedynie warunki niezbędne dla stosowania kas rejestrujących. Zgodnie z tą normą kasy te, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą spełniać następujące warunki niezbędne do ich stosowania:

1) zapisywać w pamięci fiskalnej co najmniej następujące dane:

a) informację o dacie i czasie rozpoczęcia oraz zakończenia pracy w trybie fiskalnym,

b) numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c) sposób przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, oznaczonej literowo od 'A' do 'G', przy czym:

  • literze 'A' jest przyporządkowana stawka w wysokości 22%,
  • literze 'B' jest przyporządkowana stawka w wysokości 7%,
  • literze 'C' jest przyporządkowana stawka w wysokości 0%,
  • literom od 'D' do 'G' odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,

d) wartość sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych stawek podatkowych, łączną kwotę podatku i łączną wartość sprzedaży z podatkiem (brutto),

e) numery i daty każdego z wykonanych raportów fiskalnych dobowych, a także ilość paragonów objętych raportem oraz ilość pozycji w raporcie,

f) numer i datę oraz godzinę i minutę awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy oraz informację o rozpoczęciu rejestracji sprzedaży po zerowaniu i sposobie jego wykonywania,

2) zapewniać wyświetlenie wartości sprzedaży z podatkiem (brutto) na wyświetlaczu przeznaczonym do odczytu przez klienta,

3) sporządzać równocześnie wydruki oryginałów i kopii paragonów dla każdej sprzedaży, wydruki raportów fiskalnych dobowych i raportów fiskalnych okresowych oraz mogą sporządzać faktury VAT i ich kopie,

4) zapisywać w pamięci fiskalnej kasy dane, które muszą być zgodne z danymi zapisanymi na wydrukach raportów fiskalnych dobowych,

5) wszystkie dokumenty muszą być drukowane przez kasy w języku polskim,

6) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
  3. numer kolejny wydruku,
  4. datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
  5. nazwę towaru lub usługi,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi,
  7. ilość i wartość sprzedaży,
  8. wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
  9. wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
  10. łączną kwotę podatku,
  11. łączną kwotę należności,
  12. kolejny numer paragonu fiskalnego,
  13. kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  14. logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy,

7) informacje zawarte na paragonie powinny znajdować się w kolejności podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d), a logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny,

8) wysokość znaków na paragonie nie może być mniejsza niż 2,50 mm, ilość znaków w linii - nie mniejsza niż 17, a dla nazwy towaru lub usługi - nie mniejsza niż 12,

9) szerokość taśmy paragonowej nie może być mniejsza niż 28 mm,

10) paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji..

Dodatkowo w myśl §5 ust. 1 pkt 4 wskazanego rozporządzenia na podatników prowadzących ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących nałożono obowiązek m.in. weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków .

Z powyższego wynikają zatem jedynie ogólne wskazówki w zakresie prawidłowego użytkowania kasy, dotyczące np. wyglądu paragonu fiskalnego. Paragon ten winien bowiem zawierać m.in. oznaczenie usługi będącej przedmiotem sprzedaży. Wprawdzie przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia 'nazwa usługi' oraz nie określają źródła stosowania tej nazwy, tym nie mniej przez nazwę towaru lub usługi rozumieć należy nazwę jednostkową /tj. 'nazwę mającą jeden desygnat'/. Stosowania na paragonie nazwa winna być przypisana sprzedawanej konkretnej usłudze i jednoznacznie ją identyfikować. Musi więc być tak skonstruowana, aby można było na jej podstawie w połączeniu z ceną dokładnie określić zakupioną usługę. Takie działanie umożliwia także klientowi weryfikację prawidłowości zaewidencjonowana transakcji i dowodu potwierdzającego jej wykonanie. Oznacza to, że Podatnik na podstawie np. cennika lub innego wykazu świadczonych usług, winien wprowadzić do pamięci kasy rejestrującej tyle kodów nazw usług /np. mycie, modelowanie/ ile faktycznie w danym zakładzie jest świadczonych.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika