Czy Podatnik powinien wystawić dwie faktury wewnętrzne: jedną dokumentującą wykonaną usługę naprawy, (...)

Czy Podatnik powinien wystawić dwie faktury wewnętrzne: jedną dokumentującą wykonaną usługę naprawy, drugą dokumentującą notę kredytową (rezygnacja kontrahenta z reklamacji)?

Działając na podstawie art. 14a § 1 w związku z § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1, ust. 4, art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 3.01.2006 r. dotyczące kwestii cyt.: 'Czy Podatnik powinien wystawić dwie faktury wewnętrzne: jedną dokumentującą wykonaną usługę naprawy, drugą dokumentującą notę kredytową (rezygnacja kontrahenta z reklamacji)?', Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w kwestii dotyczącej braku obowiązku wystawienia faktur wewnętrznych do faktury z tytułu wykonanej na terytorium Danii usługi cyt. 'naprawy nadwozia,' jak również do noty uznaniowej w sytuacji, gdy kontrahent zrezygnował z reklamacji.

Porady prawne

Pismem z dnia 3.01.2006 r. Podatnik prowadzący działalność pod firmą I. Sp. z o. o. zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą dotyczącą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego zawartego we wzmiankowanym na wstępie piśmie wynika, iż I. Sp. z o. o. jest producentem m. in. nadwozi pojazdów ciężarowych. Podatnik realizuje wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów w oparciu o otrzymane zamówienia od podatników z krajów Unii Europejskiej. I. dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, tj. nadwozia pojazdu samochodowego dla kontrahenta w Danii. Kontrahent duński posiada numer identyfikacyjny dla potrzeb transakcji wewnatrzwspólnotowych. W październiku 2005r. kontrahent duński wystawił dla firmy I. fakturę z tytułu wykonanej usługi, tj. z tytułu naprawy nadwozia. W tym samym okresie rozliczeniowym, tj. w miesiącu październiku 2005r. kontrahent duński zrezygnował z reklamacji, wystawiając notę kredytową, która anulowała wystawioną fakturę. Na fakturze i nocie kredytowej, o których mowa powyżej kwota netto jest równa kwocie brutto. Faktura i nota kredytowa nie zostały ujęte przez Spółkę I. w deklaracji VAT. Firma I. nie opodatkowała usługi, o której mowa powyżej i nie dokonała korekty podatku w związku ze złożoną notą kredytową.

Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, cyt.: 'Czy I. powinien wystawić dwie faktury wewnętrzne: jedną dokumentującą wykonaną usługę naprawy, drugą dokumentującą notę kredytową (rezygnacja kontrahenta z reklamacji)?' Zdaniem Podatnika, z uwagi na fakt, iż duński kontrahent zgłosił reklamację, a następnie z niej zrezygnował w tym samym okresie rozliczeniowym cyt. 'nie ma problemu z rozliczeniem podatku, podatek nie powinien zostać ujęty w deklaracji'.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 24.03.2006 r.) Podatnik stwierdził, iż I. nie ma obowiązku wystawienia faktur wewnętrznych cyt. 'ani do faktury za usługę wykonaną w Danii, ani do noty.'

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, informuje:

Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - wzmiankowanej na wstępie, zwanej dalej ustawą - podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust.

2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Przepis art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Z kolei zgodnie z zapisem art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności wykonane w tym okresie.

Stosownie do zapisu § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Odnosząc powyższe unormowania prawne do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż Spółka I. nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych cyt. 'ani do faktury za usługę wykonaną w Danii, ani do noty.'

Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, iż kontrahent duński zrezygnował w tym samym okresie rozliczeniowym ze złożonej reklamacji, wystawiając notę kredytową, która anulowała wcześniej wystawiona fakturę. Tym samym rezygnacja kontrahenta duńskiego z dochodzenia wierzytelności z tytułu przedmiotowej usługi spowodowała, iż wystawiona uprzednio faktura, następnie anulowana notą nie ma wpływu na wysokość obrotu, a tym samym na rozliczenie podatku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika