dotyczy kwalifikacji wydatków związanych z reklamą względnie informacją handlową w odniesieniu (...)

dotyczy kwalifikacji wydatków związanych z reklamą względnie informacją handlową w odniesieniu do zakupionych przez jednostkę katalogów

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo jednostki z dnia 2.03.2004 r. (z datą wpływu do tut. organu 4.03.2004 r., bez znaku) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych, informuje:

Ponieważ ustawy podatkowe nie zawierają definicji terminu ?reklama? i ?informacja?, w celu ich określenia należy sięgnąć do źródeł pozaustawowych. W encyklopedii PWN pojęcie reklamy określa się jako zespół środków stosowanych przez jednostkę gospodarczą reprezentującą podaż określonych towarów i usług, by za ich pomocą wywołać u potencjalnych nabywców zainteresowanie i wzbudzić w nich chęć zakupienia tych towarów, bądź usług. Jakkolwiek pierwotną funkcją reklamy było udzielenie informacji o towarach i źródłach ich zakupu, obecnie reklama spełnia także funkcje reprezentacji, kształtowania popytu, tworzenia rynków zbytu i umacniania się na nich. Powyższe funkcje reklamy są spełniane za pomocą środków wizualnych (wydawnictwa, katalogi, ogłoszenia, plakaty, opakowania itp.). W ujęciu ?Słownika wyrazów obcych? reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, zwykle za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, stanowiące zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług.

Porady prawne

Ogólnie zatem ujmując, celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych, aby skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi).

?Informacja? natomiast, zgodnie ze ?Słownikiem języka polskiego? pod redakcją M. Szymczaka to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie stanu faktycznego w odniesieniu do towarów, czy też firmy. Informacja, w przeciwieństwie do reklamy jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś. Gdyby jednak informacja zawierała elementy wartościujące (oceniające), zachęcające do zakupów tych towarów, będzie miała charakter reklamowy.

Mając na uwadze powyższe, z powodu braku ustawowej definicji pojęć ?reklama?, ?informacja? należy przyjąć, iż o wystąpieniu skutków podatkowych w zakresie podatku VAT decyduje zaistniały stan faktyczny i każdy przypadek musi być oceniany indywidualnie.

Jak wynika z akt sprawy, F. ?Ś.? prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną farb i lakierów oraz innych produktów związanych z konserwacją i wykańczaniem wnętrz oraz powierzchni i elewacji znajdujących się na zewnątrz pomieszczeń. W celu przedstawienia klientom pełnej gamy produkowanych wyrobów jednostka zakupuje katalogi, w których przedstawione są poszczególne wyroby firmy. Katalogi te są dostępne w sklepach prowadzących sprzedaż wyrobów spółki, a także są przekazywane klientom indywidualnym.

Zaznaczyć przy tym należy, iż w wyroku z dnia 14.

11.2002 r., sygn. akt I SA/Wr 1297/02, NSA orzekł, że sposób prezentacji informacji, wzbogaconej o materiał zdjęciowy może zdecydować o jej reklamowym charakterze, wykraczającym poza ramy ?czystej? informacji. Odnosząc powyższe stwierdzenie do rozpatrywanego stanu faktycznego tut. organ podatkowy zauważa, że wewnątrz katalogu ? oprócz treści informujących ? znajdują się elementy charakterystyczne dla reklamy w formie certyfikatu ISO 9001, zdjęć poszczególnych towarów, ich właściwości, parametrów technicznych, a także przykładowe tło ich zastosowań. Załączony katalog zawiera również sformułowania posiadające ponad wszelką wątpliwość cechy reklamy np.: w dziale ?Ściany i sufity? umieszczono następujące informacje: ?Ś.? - farba o bardzo wysokiej białości i rewolucyjnie niskiej cenie, ?E.? - luksusowa farba charakteryzująca się znacznie wyższymi parametrami, przy zachowaniu relatywnie niskiej ceny, ?E.? - luksusowa doskonały kompromis jakości i ceny, system kolorowania ?Ś.? - zapewnia znakomite efekty dekoracyjne oraz ogromną liczbę kolorów.

Mając na uwadze wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6.09.2000 r., sygn. akt: SA 1994/99, który orzekł, iż ?reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach i wartościach, ww. informacje przekraczają zdaniem tut. organu ramy informacji handlowej.

W związku z powyższym, zdaniem tut. organu podatkowego czynność przekazania klientom i kontrahentom ww. katalogów należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podlega świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy. Oznacza to, iż ww. czynność przekazania katalogów będzie rodzić obowiązek jej opodatkowania zgodnie z cyt. powyżej przepisem.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika