Czy wydatki poniesione na szkolenia pracowników, przedstawicieli handlowych, a także klientów oraz (...)

Czy wydatki poniesione na szkolenia pracowników, przedstawicieli handlowych, a także klientów oraz potencjalnych klientów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki?

Dnia 24 maja 2004 r. wpłynęło do tut. Urzędu Skarbowego zapytanie w trybie art. 14 a Ordynacji Podatkowej, złożone przez Spółkę w kwestii:

prawidłowości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na szkolenia pracowników, przedstawicieli handlowych, a także klientów oraz potencjalnych klientów.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 2000 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 665 ze zm.) zawiera ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów. Według w/w przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych przez art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy celowością poniesienia wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Wystarczającym jest, by poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podatnik zamierzający zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów winien wykazać że poniósł go w tym właśnie celu. Nie musi wykazać, że przychód taki nastąpił ? gdyż nie w każdym przypadku przychód musi nastąpić.

Porady prawne

Z opisanego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że poniesione wydatki przyczyniają się do stałego wzrostu sprzedaży.

Odnośnie wydatków na szkolenie osób będących pracownikami spółki należy stwierdzić, że wydatki na szkolenie pracowników podmiotu gospodarczego, mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu, jeżeli mają wpływ na wielkość osiągniętego przychodu podatnika i związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą. Za pracowników uważa się osoby pozostające z osobą prawną w stosunku zatrudnienia na podstawie umowy o prace, ale także innych umów cywilnoprawnych. W przypadku spółki będą to wydatki poniesione na kształcenie pracowników sensu stricte ale także i przedstawicieli handlowych. Podobne stanowisko zaprezentował NSA w wyroku z 14.02.1997 r. (sygn. akt. I SA/Lu 448/96).

Pojęcie ,,wydatków na szkolenie,, należy rozumieć szeroko. Obejmują one również wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców, koszty noclegów i wyżywienia pracowników. Analogiczne wnioski zawarte są w piśmie Ministerstwa Finansów z 20.11.1996 r. (PO 3-BO-722/479/95).

Jednakże w przypadku wydatków na szkolenia klientów i potencjalnych klientów należy stwierdzić, że celem organizowanych przez podatnika konferencji będzie generalnie reklama, rozumiana jako zaprezentowanie nowych produktów firmy, nowych trendów w branży po to aby zachęcić do nabywania towarów. Ze sposobu organizowania tej konferencji i jej miejsca (cztery razy do roku, ścisła liczba uczestników, zaproszenia) wynika, że reklama prowadzona w ramach konferencji nie ma charakteru publicznego i jest skierowana do określonego kręgu uczestników, dlatego też wydatki poniesione na szkolenia klientów i potencjalnych klientów stanowią koszt uzyskania przychodów, ale zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegać powinny zaliczeniu do limitu 0,25 % osiągniętego przychodu. Stanowisko takie zaprezentowane zostało w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 23.04.1996 r. (PO3-MD-722-131/96).

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydatki poniesione przez spółkę, opisane w przedmiotowym zapytaniu stanowią koszt uzyskania przychodów w świetle powołanych w/w przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - na przedstawionych powyżej zasadach.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika