Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego wynagrodzenie wszystkich osób zaangażowanych przez (...)

Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego wynagrodzenie wszystkich osób zaangażowanych przez Fundację na podstawie umów o pracę i zlecenia przy realizacji projektu korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma Fundacji U. złożonego w dniu 30.06.2006 r., postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 30.06.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Fundacja U. rozpoczyna realizację projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Koszty ponoszone przez Fundację są refundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy i służyć mają przede wszystkim organizacji i przeprowadzaniu bezpłatnych szkoleń dla różnych grup zawodowych; będą to wydatki przeznaczone na materiały biurowe, media a także na wynagrodzenia dla personelu. Dla celów projektów zatrudnieni zostaną na podstawie umowy o pracę oraz umowy-zlecenie koordynatorzy projektów, asystenci finansowi i administracyjni, eksperci ds. monitoringu i ewaluacji projektu oraz wykładowcy prowadzący szkolenia. Płatnik pyta czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego wynagrodzenie wszystkich osób zaangażowanych przez Fundację na podstawie umów o pracę i zlecenia przy realizacji ww. projektu korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych przy realizacji projektu i ujęte jako koszty kwalifikowane w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej powinny korzystać ze zwolnienia z mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych niezależnie od tego, czy dana osoba zatrudniona jest do obsługi administracyjno-finansowej projektu, czy też prowadzi szkolenia.

Porady prawne

Tutejszy organ podatkowy przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska jednostki i stwierdził, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest zatem bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu ww. warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. Wsparcie Wspólnoty dla Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2004-2006 jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Fundusze strukturalne stanowią instrumenty polityki strukturalnej realizowanej przez Unię Europejską. Powstały w celu zrestrukturyzowania i zmodernizowania gospodarek państw członkowskich UE. Jednym z istniejących funduszy strukturalnych jest Europejski Fundusz Społeczny, który w Polsce współfinansuje projekty społeczne. Można je składać do instytucji wdrażających działania, m.in. programu operacyjnego: Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z powyższym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 r. oraz w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1.01.2006 r. Zatem również w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazuje, że Fundacja rozpoczyna realizację projektu w ramach ww. ZPORR, polegającego na organizacji i przeprowadzaniu szkoleń dla różnych grup zawodowych. W celu realizacji ww. projektu jednostka będzie zatrudniać osoby na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych. Wymieniony projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych finansowane są m.in. wynagrodzenia osób zatrudnionych (na podstawie stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych) przy realizacji Programu, tj. w zakresie przygotowania, wyboru, oceny, monitorowania projektów i programu, weryfikacji płatności i kontroli finansowej w ramach ZPORR (Priorytet 4 ZPORR Pomoc Techniczna). Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wynika z faktu, iż środki pomocowe stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, otrzymanych z budżetu państwa lub innych środków publicznych, tj.

środków krajowych. W ten sposób finansowane są także wynagrodzenia pracowników. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, co oznacza, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy (powyższe stanowisko zostało zawarte w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30.08.2006 r., znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412).

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych przy realizacji projektu realizowanego przez Fundację Uniwersytecką w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego nie korzystają ze zwolnienia od podatku, gdyż nie została wypełniona dyspozycja wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika