W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów: 12 czy też 14, należy zaksięgować (...)

W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów: 12 czy też 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm?

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 lipca 2006 r. ( data wpływu do organu podatkowego w dniu 19 lipca 2006r. ), uzupełnionego o braki formalne pismem z dnia 31 lipca 2006 r. ( data wpływu do organu podatkowego w dniu 2 sierpnia 2006 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach

postanawia

uznać, iż Podatnikowi przysługuje prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób, niż w środkach masowego przekazu, poprzez zaksięgowanie tego wydatku w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 18 lipca 2006 r. ( data wpływu do organu podatkowego w dniu 19 lipca 2006r. ), uzupełnionego o braki formalne pismem z dnia 31 lipca 2006 r. ( data wpływu do organu podatkowego w dniu 2 sierpnia 2006 r.) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

W miesiącu lipcu 2006 roku zamówił Pan usługę w Panoramie Firm, za pośrednictwem której Pańska Firma będzie figurować w ogólnopolskich książkach telefonicznych. Za zamówioną usługę otrzyma Pan fakturę VAT. W związku z koniecznością dokonania rozróżnienia spośród kosztów reprezentacji i reklamy, w zależności od tego w jaki sposób jest ona prowadzona , czy w środkach masowego przekazu, czy publicznie w inny sposób, czy też jeszcze w inny sposób niż wymienione powyżej - dla celów określenia charakteru poniesionego kosztu uzyskania przychodów i prawidłowego jego zaksięgowania - ma Pan wątpliwości związane z zaksięgowaniem tej faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W takim stanie faktycznym zwraca się Pan z następującym pytaniem:

W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów 12, czy też 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm ?

Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że Pana zdaniem, przy uwzględnieniu treści Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy załączniku Nr 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także w związku z tym, że Panorama Firm oferuje reklamę publiczną w inny niż w środkach masowego przekazu sposób, nie można takiego wydatku zaksięgować w kolumnie 12, a jedynie w kolumnie 14 księgi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie brzmieniem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest więc występowanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją ust.

1 powołanego art. 22 ustawy podatkowej.

Ustawodawca przewidział jednak pewne ograniczenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niepubliczną reklamę i reprezentację. Zgodnie bowiem z treścią przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia 'reklama' , należy posłużyć sie wykładnią językową. Właściwe określenie jej zakresu ma bowiem istotne znaczenie dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatnika.

Za reklamę należy uznać rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu ( Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2003). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o firmie, o towarach, o miejscach i możliwościach nabycia, poprzez chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Przesłanką decydującą o zasadach zaliczania poniesionych wydatków na reklamę w poczet kosztów uzyskania przychodów jest sposób jej prowadzenia, czyli ukierunkowanie na adresatów. Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna i nieprywatna. O publicznym charakterze reklamy można mówić zatem wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do anonimowego odbiorcy.

W świetle przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U . z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm. ) i zapisów zawartych w treści Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy załączniku Nr 1 do rozporządzenia - kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub prowadzonej publicznie w inny sposób. W kolumnie tej wykazuje się tylko koszty reprezentacji i reklamy , które określone zostały limitem do wysokości 0,25 % przychodu. Kolumna 14 natomiast jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów ( poza wymienionymi w kolumnach 10-13 ), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jeśli reklama firmy prowadzona jest publicznie w inny sposób, niż w środkach masowego przekazu ( prasa, radio, telewizja ), to wydatki z tym związane stanowią reklamę i należą do wydatków księgowanych w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm , za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną.

Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż Podatnik ma prawo do zaksięgowania poniesionego wydatku na podstawie faktury wystawionej przez Panoramę Firm w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe wydatki.

W świetle powyższego stanowisko Podatnika wyrażone w zapytaniu należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.

Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14 b § 2 w. w. Ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej ).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika