Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami usługa polegająca na utrzymaniu nieruchomości stanowiącej (...)

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami usługa polegająca na utrzymaniu nieruchomości stanowiącej współwłasność stron umowy, w skład której wchodzi między innymi wynagrodzenie pracownika obsługującego urządzenia grzewcze oraz wynagrodzenie pracownika do prac porządkowych związanych z utrzymywaniem czystości na zewnątrz budynku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy winna być udokumentowana fakturą VAT ?

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Gminę wynika, że w dniu 01.12.1997 r. została zawarta umowa pomiędzy Zarządem Gminy XXX a P.P.U.P 'Poczta Polska' Rejonowy Urząd Pocztowy w XXX, której przedmiotem jest określenie wysokości udziałów i związanych z tym kosztów w utrzymaniu nieruchomości stanowiącej współwłasność stron umowy. Zgodnie z zawartą umową do kosztów utrzymania nieruchomości zalicza się: koszt modernizacji i remontów nieruchomości, koszt ogrzewania nieruchomości, koszt poboru energii elektrycznej dla potrzeb c.o., koszt poboru wody zimnej i ciepłej oraz koszty utrzymania czystości na zewnątrz budynku.W umowie strony uzgodniły, że koszt ogrzewania nieruchomości będzie ustalał Zarząd Gminy po zakończeniu okresu grzewczego przy uwzględnieniu wydatków na: zakup oleju opałowego, płace pracowników obsługujących urządzenia grzewcze, konserwację urządzeń grzewczych oraz usuwania awarii, pobór energii elektrycznej dla potrzeb c.o. Na podstawie powyższych kosztów poniesionych w ciągu sezonu grzewczego oraz zużycia ciepła wg urządzenia pomiarowego następuje ustalenie ceny za jednostkę pobranego ciepła i jednocześnie ustalenie łącznej należności Urzędu Pocztowego za pobrane ciepło.Ponadto w umowie strony ustaliły, że w koszty związane z utrzymaniem czystości na zewnątrz budynku wchodzi 20 % wynagrodzenia pracownika zatrudnionego przez Gminę.

Porady prawne

Gmina po ustaleniu łącznej należności za pobrane ciepło wystawia fakturę VAT zawierającą zapis koszty związane z utrzymaniem nieruchomości - za energię cieplną naliczając od całości podatek VAT . Taka sama sytuacja jest w przypadku kosztów utrzymania czystości na zewnątrz budynku tj. wystawiana jest faktura VAT zawierająca zapis koszty związane z utrzymaniem nieruchomości - za utrzymanie czystości na zewnątrz budynku i naliczany podatek VAT od całości.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina zwróciła się do tutejszego Urzędu z następującym pytaniem - czy zgodnie z obowiązującymi przepisami usługa polegająca na utrzymaniu nieruchomości stanowiącej współwłasność stron umowy, w skład której wchodzi między innymi wynagrodzenie pracownika obsługującego urządzenia grzewcze oraz wynagrodzenie pracownika do prac porządkowych związanych z utrzymywaniem czystości na zewnątrz budynku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy winna być udokumentowana fakturą VAT?

Zdaniem Gminy przedstawione wyżej usługi polegające na utrzymywaniu nieruchomości stanowiącej współwłasność stron umowy, w skład której wchodzi między innymi wynagrodzenie pracownika obsługującego urządzenia grzewcze oraz wynagrodzenie pracownika do prac porządkowych związanych z utrzymywaniem czystości na zewnątrz budynku winny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług i udokumentowane fakturą VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Maz. stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają min. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są realizowane przez podatników w rozumieniu art. 15 ustawy tzn. przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultat takiej działalności.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie art. 29 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów lub odpłatnego świadczenia usług pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. To stwierdzenie bardziej przybliżone jest w art.11(A) VI Dyrektywy, na którym wzoruje się art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem tego artykułu, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi wynagrodzenie należne podatnikowi, tzn. takie które otrzymał lub powinien otrzymać, w zamian za dokonanie czynności mieszczącej się w katalogu czynności opodatkowanych. Podstawa opodatkowania obejmuje zatem wszelkie podatki, opłaty, w tym opłaty celne, oraz inne należności, które nabywca jest obowiązany pokryć w ramach ceny płaconej dostawcy z tytułu nabycia towarów i usług. Również w świetle przepisu artykułu 11(A)(2)(b) dodatkowe koszty ponoszone przez podatnika w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia powiększają wartość dokonywanej czynności i tym samym podstawę opodatkowania.Przepis ten dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartość tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje się jako element świadczenia zasadniczego.Zgodnie z przepisem ustępu 2(b) dodatkowe koszty włączane do podstawy opodatkowania, stanowią kategorię otwartą. Przepis ten zawiera co prawda kilka przykładowo wymienionych rodzajów kosztów mieszczących się w tym pojęciu, jednakże zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciąża nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina z tytułu zawartej umowy w przedmiocie utrzymania nieruchomości obciąża jej współwłaściciela, tj. Pocztę Polską kosztami utrzymania wspólnej nieruchomości. Zgodnie z umową do kosztów tych zaliczono m.in. koszty ogrzewania nieruchomości i koszty związane z utrzymaniem czystości na zewnątrz budynku. Na koszty ogrzewania nieruchomości składają się wydatki na:
- olej opałowy,
- płace pracowników obsługujących urządzenia grzewcze,
- koszty konserwacji urządzeń grzewczych oraz usuwanych awarii,
- koszt poboru energii elektrycznej dla potrzeb c.o.
Natomiast w skład kosztów związanych z utrzymaniem czystości na zewnątrz budynku wchodzi 20 % wynagrodzenia pracownika zatrudnionego przez Gminę.
Biorąc pod uwagę treść art. 29 ust. 1 ustawy wszystkie w/w wydatki, wchodzące zarówno w skład kosztów ogrzewania nieruchomości jak i kosztów związanych z utrzymaniem czystości na na zewnątrz budynku, stanowią jedną usługę nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako całość.

W myśl art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura zaś, zgodnie z § 13 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i § 15. Gmina będąc zatem podatnikiem podatku od towarów i usług ma obowiązek wystawiania faktur VAT dla udokumentowania świadczonych przez siebie usług.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika