Czy wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności i/lub napojów związane ze szkoleniami i/lub (...)

Czy wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności i/lub napojów związane ze szkoleniami i/lub spotkaniami handlowymi, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowią koszty uzyskania przychodów?

W dniu 9.02.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono w dniu 21.03.2007r.

Wnioskodawca, będący spółką z o.o., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, organizuje szkolenia dla pracowników Spółki oraz spotkania i negocjacje handlowe z potencjalnymi klientami.

Podatnik wskazuje, iż czasem wyżej wymienione szkolenia lub spotkania i negocjacje handlowe wiążą się z wydatkami na usługi gastronomiczne, zakup żywności i/lub napojów, przy czym wydatki te, jak wskazuje Podatnik, mają zapewnić podstawowy (odpowiedni) poziom ?gościnności? przyjęty nie tylko w stosunkach handlowych, ale także międzyludzkich.

W opinii Spółki ?odpowiedni poziom gościnności?, jest to poziom zwyczajowo przyjęty na tego typu spotkaniach lub szkoleniach, którego ?odpowiedniość? zależy od konkretnych okoliczności, np. czasami będzie to herbata lub kawa, czasem ?drobny? poczęstunek (ciastka, kanapki), wreszcie w przypadku spotkań wielogodzinnych lub całodniowych także skromny lunch, obiad lub kolacja.

Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie powyższe koszty pokrywane są ze środków bieżących Spółki, a nie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wnioskodawca informuje, iż wszelkie spotkania pracowników Spółki odbywają się w godzinach pracy i najczęściej w siedzibie Spółki, w tym szkolenia, i obejmują omówienie bieżących spraw, wyznaczenie nowych celów i działań mających na celu poprawę motywacji pracowników do pracy, zwiększenie ich efektywności, a w konsekwencji wyższe przychody osiągane w działalności Spółki. Bardzo często wyżej wymienione spotkania trwają cały dzień.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności i/lub napojów związane z wyżej wymienionymi szkoleniami i/lub spotkaniami handlowymi, stanowią koszty uzyskania przychodów?

Spółka wskazuje, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 roku), kosztami uzyskania przychodów są ?koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów? za wyjątkiem kosztów tzw. reprezentacji. Wyżej wymieniona ustawa nie definiuje pojęcia ?kosztów reprezentacji?. Zdaniem Spółki przez pojecie ?reprezentacji? należy rozumieć kształtowanie (tworzenie), pozytywnego wizerunku firmy, skierowane na zewnątrz ? do nowych klientów firmy.

Zdaniem Spółki, wyżej wymienione wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności i/lub napojów związane ze szkoleniami pracowników ani nie ?tworzą? ani nie ?utrwalają? dobrego wizerunku Spółki. W konsekwencji nie mogą zostać uznane za ?koszty reprezentacji? i na zasadach ogólnych powinny stanowić koszty uzyskania przychodów.

Z kolei w opinii Spółki, wydatki na usługi gastronomiczne oraz zakup żywności i/lub napojów związane ze spotkaniami i negocjacjami handlowymi z potencjalnymi klientami stanowią koszty reprezentacji nie uznawane za koszty uzyskania przychodu.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Organ podatkowy zwraca uwagę na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, iż konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Przy kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów powinno brać się pod uwagę:

    ? przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu), oraz
    ? potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyrażenie ?w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia? zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, iż poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie ?w celu? należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot ?celowości?, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo ? skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu uzależniona jest od obiektywnej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten spodziewanego przychodu nie przysporzy.

Kosztem uzyskania przychodów są zatem wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające bezpośrednio w związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia).

Stosownie zaś do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego należy uznać, że pojęcie to powinno być w kontekście analizowanego przepisu rozumiane w sposób przyjęty w języku potocznym. Na gruncie języka polskiego słowo ?reprezentacja? to ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną? (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

W odniesieniu do działalności gospodarczej, reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, wręczanie upominków. Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami, gośćmi i potencjalnymi klientami.

Zatem, w opinii organu podatkowego, wydatków na szkolenia pracowników Spółki nie można utożsamiać z wydatkami przeznaczonymi na reprezentację. Na przeszkodzie temu stoi bowiem charakter łączącego Wnioskodawcę z pracownikami stosunku pracy.

Stosownie bowiem do art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Charakter tego stosunku prawnego, przewidujący podległość pracownika oraz kierowniczą role pracodawcy, przesądza bowiem o tym, iż nieuzasadnione byłoby działalnie pracodawcy, mające na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy wobec pracownika.

W kontekście powyższego, wydatki poniesione przez Spółkę związane ze szkoleniami dla pracowników, stanowić mogą koszty uzyskania przychodów, przy spełnieniu przesłanek wymienionych w przytoczonym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć przy tym należy, iż obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej.

Skoro, jak wskazuje Wnioskodawca, szkolenia pracowników Spółki służą zwiększeniu ich efektywności, a w konsekwencji osiąganiu wyższych przychodów, to wydatki poniesione na związane z nimi usługi gastronomiczne oraz zakup żywności i/lub napojów, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów.

Organ podatkowy podziela pogląd Wnioskodawcy, iż kosztów uzyskania przychodów nie będą stanowić wydatki poniesione na usługi gastronomiczne oraz zakup żywności i napojów, w związku ze spotkaniami i negocjacjami handlowymi z potencjalnymi klientami. Wydatki te jako służące tworzeniu i utrwalaniu pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przytoczonym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, jako koszty reprezentacji, nawet wówczas, gdy spełnione zostaną przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika