Spółka rozważa, czy wydatki zwrócone pracownikowi ? Prezesowi Zarządu ? w związku z odbywaniem (...)

Spółka rozważa, czy wydatki zwrócone pracownikowi ? Prezesowi Zarządu ? w związku z odbywaniem podróży służbowych, z wykorzystaniem samolotu niebędącego własnością Firmy, tj. wydatki na paliwo, opłaty za lądowanie, starty i nawigację ? będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

W dniu 21.03.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono w dniu 21.05.2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Prezes Spółki, zatrudniony w Spółce na umowę o pracę, w ramach swoich obowiązków podróżuje po Polsce i świecie. Wszystkie podróże mają charakter służbowy i wiążą się z realizacją ? przyjętej przez Spółkę ? polityki zarządzania.

Jak wskazuje Wnioskodawca, Spółka posiada 3 biura w różnych miastach zlokalizowanych na terenie Polski. Jednym z obowiązków Prezesa jest zarządzanie Firmą jako całością. Jego obecność w poszczególnych oddziałach Spółki jest niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju firmy, bieżącego kontrolowania realizacji przyjętych planów sprzedaży, utrzymywania właściwych kontaktów z pracownikami, rozliczania ich z nałożonych na nich zadań, czy rozwiązywania problemów jakie pojawiają się w związku z prowadzoną działalnością Spółki.

Ponadto, Prezes jako osoba decyzyjna i reprezentująca firmę na zewnątrz, uczestniczy w negocjacjach z partnerami handlowymi, określaniu wzajemnej współpracy oraz w procesie zawierania umów. Kontrahenci Spółki znajdują się w różnych odległych od siebie miastach w kraju (i za granicą) i w związku z tym podróże służbowe Prezesa są konieczne.

W związku z dynamicznym rozwojem Spółki zdarza się tak, że tego samego dnia obecność Prezesa Zarządu wymagana jest w dwóch znacznie oddalonych od siebie miejscach na terenie kraju lub za granicą. W takiej sytuacji, w opinii Wnioskodawcy, nieodzowne jest korzystanie z najszybszego środka transportowego, jakim jest samolot. Przeloty oferowane przez dostępne na rynku linie lotnicze pozwalają zasadniczo zoptymalizować czas trwania podróży służbowej, niemniej jednak godziny oraz mała liczba i zakres połączeń lotniczych niejednokrotnie uniemożliwiają osiągnięcie zamierzonego celu, jakim jest maksymalne skrócenie czasu podróży między jednym a drugim miejscem.

Prezes Zarządu Spółki zaproponował rozwiązanie, dzięki któremu możliwe będzie skrócenie czasu związanego z podróżami służbowymi, a mianowicie zaproponował podpisanie umowy, na mocy której będzie ? do celów służbowych ? wykorzystywał samolot, którego jest operatorem. Sformułowanie ?operator samolotu?, jak wskazuje Podatnik, oznacza ?użytkownik samolotu?. Samolot jest do wyłącznej dyspozycji Prezesa, on jest jego użytkownikiem i pilotem jednocześnie.

Spółka rozważa, czy wydatki zwrócone pracownikowi ? Prezesowi Zarządu ? w związku z odbywaniem podróży służbowych, z wykorzystaniem samolotu niebędącego własnością Firmy, tj. wydatki na paliwo, opłaty za lądowanie, starty i nawigację ? będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Wnioskodawca podnosi, iż z przedstawionych przez pracownika wyliczeń wynika, że skorzystanie z tego rozwiązania faktycznie doprowadzi do zasadniczego skrócenia czasu podróży służbowej, a w perspektywie przełoży się na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę.

Jak wskazano, Prezes w ramach swoich obowiązków często podróżuje. Podróże te z jednej strony związane są z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania Spółki z punktu widzenia organizacyjnego i kontrolnego, zatem w sposób pośredni przyczyniają się do uzyskania przychodów (Wnioskodawca podnosi, iż art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 2007r. określa, że ?kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów?), z drugiej strony związane są z realizacją podstawowego celu działania każdego podmiotu gospodarczego, jakim jest osiągnięcie zysku. Realizacja tego celu, w opinii Spółki, byłaby niemożliwa bez aktywnego uczestnictwa Prezesa w kontaktach z kontrahentami, podczas których przedstawiane są produkty Spółki oraz negocjowane warunki umów handlowych. Zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie koszty powstałe podczas takich podróży mają lub mogą mieć bezpośredni związek z uzyskanymi przychodami.

Jak wskazuje Podatnik, często zdarza się tak, że w ciągu jednego dnia obecność Prezesa jest wymagana w dwóch znacznie oddalonych od siebie miejscach w kraju lub za granicą. Nie byłoby to możliwe bez wykorzystania najszybszego środka transportu jakim jest samolot, i to w momencie, kiedy zachodzi potrzeba. Spółka w swojej polityce przyjęła założenie bieżącego i szybkiego reagowania na potrzeby rynku (kontrahentów) i na pojawiające się problemy, które nierozwiązane w porę mogą Jej zaszkodzić. Co prawda oferta linii lotniczych pozwala zasadniczo zoptymalizować czas trwania podróży służbowej, jednak mała liczba i zakres połączeń lotniczych oraz kłopoty z brakiem miejsc na określony lot uniemożliwiają osiągnięcie zamierzonego celu, jakim jest maksymalne skrócenie podróży między jednym a drugim miejscem, a tym samym zapewnienie obecności Prezesa w czasie i miejscu, w którym jest potrzebny. Ostre reguły rynku i wymagania kontrahentów narzucają dużą mobilność i częste kontakty. Podporządkowanie się temu, w opinii Wnioskodawcy, sprzyja ukształtowaniu dobrego wizerunku Spółki, ułatwiającego nawiązywane nowych kontaktów handlowych i zwiększeniu przychodów.

Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 15 ust, 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Podatnika, art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustanawia zasadę, od której wyjątki przewidziane są w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ustawodawca taksatywnie wymienia wydatki nie będące kosztami uzyskania przychodu.

Spółka stwierdza, iż w żadnym z postanowień art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określających wprost koszty nie uznawane z koszty uzyskania przychodów, nie mieszczą się wydatki poniesione przez Spółkę. Stwierdzenie to, będące warunkiem dalszej analizy kosztowego charakteru poniesionego wydatku, pozwala przejść do oceny tego wydatku z punktu widzenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii Wnioskodawcy, należy w tym miejscu położyć nacisk na sformułowany przez ustawodawcę warunek, iż wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.

Spółka uważa ponadto, że wielokrotnie, tak w orzecznictwie, jak i w dostępnych pismach organów podatkowych, wskazywano za wystarczające wykazanie istnienia pośredniego związku między poniesionymi wydatkami a spodziewanymi przychodami, by umożliwić zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych.

Ustawodawca w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymaga od podatnika, by poniesione przez niego wydatki, które mają być kosztem podatkowym, dało się od razu bezwarunkowo powiązać z osiąganym przychodem. Istotne jest założenie podatnika, oparte na racjonalnych przesłankach, że taki wydatek może przynieść spodziewany rezultat, znaleźć przełożenie na spodziewany przychód. Tak jest, w opinii Podatnika, w analizowanej sytuacji.

Mianowicie, poniesienie w przyszłości wydatków na pokrycie udokumentowanych kosztów związanych z wykorzystywaniem przez pracownika do celów służbowych samolotu, którego jest operatorem ? przyczyni się bezpośrednio/pośrednio do zwiększenia osiąganych przez Spółkę przychodów, będzie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione. Co więcej tego typu wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, w opinii Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Organ podatkowy zwraca uwagę na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1, nie wymaga wykazania, iż konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Przy kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów powinno brać się pod uwagę:

    ? przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu), oraz
    ? potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wyrażenie ?w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia? zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, iż poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie ?w celu? należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności przychodu, a dążenie podatnika ma przymiot ?celowości?, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo ? skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo, np. osiągnięcie przychodu, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od obiektywnej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten spodziewanego przychodu nie przysporzy. Obiektywna ocena sytuacji oznacza branie pod uwagę realnych wskaźników ekonomicznych, sytuacji rynkowej, możliwości technicznych i technologicznych.

Kosztem uzyskania przychodów są zatem wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające bezpośrednio w związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka będzie ponosiła wydatki związane ze zwrotem Jej pracownikowi kosztów paliwa, opłat za lądowanie, starty i nawigację, ponoszonych przez niego w związku z odbywaniem podróży służbowych z wykorzystaniem samolotu niebędącego własnością Spółki, którego to samolotu pracownik jest operatorem.

W tym miejscu wskazać należy, iż wydatki te nie zostały wskazane w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Skoro, jak wskazuje Wnioskodawca cyt.: ?podróże te z jednej strony związane są z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania Spółki z punktu widzenia organizacyjnego i kontrolnego, zatem w sposób pośredni przyczyniają się do uzyskania przychodów (...), z drugiej strony związane są z realizacją podstawowego celu działania każdego podmiotu gospodarczego, jakim jest osiągnięcie zysku.?, to uznać należy, iż opisane powyżej wydatki będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, jako odpowiadające kryteriom wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opinii organu podatkowego, wskazane przez Wnioskodawcę wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów pośrednio związanych z osiąganiem przychodu, dotyczących całokształtu działalności firmy i uznane za koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże, obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z możliwości zaliczenia wskazanych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wskazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, zgodnie z dyspozycją powołanego przepisu.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika