W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z następującymi zapytaniami:- czy należy taką fakturę (...)

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z następującymi zapytaniami:- czy należy taką fakturę anulować w miesiącu wystawienia i ponownie wystawić fakturę po wyjaśnieniu przyczyny odrzucenia faktury,- czy należy wystawioną fakturę ująć w rejestrze sprzedaży VAT w miesiącu wystawienia, odprowadzić do urzędu skarbowego VAT należny, a następie po wyjaśnieniu przyczyn odrzucenia komunikatu wystawić i przesłać kontrahentowi duplikat faktury VAT w formie elektronicznej, a w przypadku nieprawidłowości określonych w § 16 i 17 rozporządzenia, wystawić i wysłać drogą elektroniczną fakturę VAT korygującą ?

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej nie przyjęcia przez system kontrahenta faktury wystawionej przez Spółkę.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka na wniosek niektórych z kontrahentów, planuje podjąć z nimi współpracę w zakresie elektronicznej wymiany faktur za pośrednictwem EDI. W związku z powyższym, Spółka planuje powierzenie archiwizowania faktur elektronicznych stronie trzeciej, pośredniczącej w przesyłaniu komunikatów EDI - operator EDI. Przy czym komunikaty EDI przechowywane i wysyłane będą w innym formacie, niż ten użyty przez Spółkę. Przedmiotowe faktury przechowywane będą na terenie kraju.

Wnioskująca ma wątpliwości jak postąpić w sytuacji gdy faktury wystawione przez Spółkę nie zostaną przyjęte przez system kontrahenta, przy czym okres wyjaśnienia nieścisłości może rozciągnąć się na następne okresy rozliczeniowe.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z następującymi zapytaniami:

- czy należy taką fakturę anulować w miesiącu wystawienia i ponownie wystawić fakturę po wyjaśnieniu przyczyny odrzucenia faktury,

- czy należy wystawioną fakturę ująć w rejestrze sprzedaży VAT w miesiącu wystawienia, odprowadzić do urzędu skarbowego VAT należny, a następie po wyjaśnieniu przyczyn odrzucenia komunikatu wystawić i przesłać kontrahentowi duplikat faktury VAT w formie elektronicznej, a w przypadku nieprawidłowości określonych w § 16 i 17 rozporządzenia, wystawić i wysłać drogą elektroniczną fakturę VAT korygującą ?

Zdaniem Spółki, należy prawidłowo rozpoznać obowiązek podatkowy powstały z chwilą wydania towaru, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru. Brak otrzymania komunikatu zwrotnego dotyczącego otrzymania drogą elektroniczną faktury VAT, nie powinien mieć wpływu na zaniżenie obrotu z tytułu dostawy towaru. Po wyjaśnieniu przyczyn mających wpływ na odrzucenie przyjęcia faktury elektronicznej, Spółka winna wystawić i przesłać kontrahentowi drogą elektroniczną duplikat uprzednio wysłanej elektronicznie faktury VAT, zgodnie z § 22 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zaś w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości określonych w § 16 i 17 wyżej wspomnianego rozporządzenia winna przesłać kontrahentowi elektroniczną fakturę VAT korygującą.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl art. 106 ust. 1 przywoływanej ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005 r. Nr 133 poz. 1119), faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

Zgodnie zaś z § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia, w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Z kolei w myśl § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W myśl § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru lub wykonania usługi. W sytuacji gdy podatnik jest zobowiązany do udokumentowania transakcji fakturą obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury, a jeśli to nie nastąpi w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usług, obowiązek podatkowy powstaje w tym 7 dniu. Tak więc faktura VAT (zarówno papierowa jak i elektroniczna) dokumentuje zdarzenie gospodarcze podlegające podatkowi od towarów i usług, natomiast obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego czy obowiązek udokumentowania został dopełniony.

W związku z powyższym, należy zgodzić się z Podatnikiem, iż należy rozpoznać obowiązek podatkowy powstały z chwilą wydania towaru, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru, bez względu na fakt braku otrzymania komunikatu zwrotnego dotyczącego otrzymania drogą elektroniczną faktury VAT.

W sytuacji gdy wyjaśnienie przyczyn odrzucenia faktury elektronicznej wykaże, iż została ona utracona w procesie przesyłania lub po jego dokonaniu, Podatnik winien wystawić na wniosek nabywcy duplikat faktury.

W sytuacji gdyby okazało się w wyniku wyjaśniania przyczyn odrzucenia faktury elektronicznej, iż ta dotarła do nabywcy i zachodzą okoliczności, o których mowa w § 16 i 17 przywoływanego rozporządzenia z dnia 25.05.2005 r., wówczas Podatnik powinien wystawić fakturę korygującą.

Zarówno duplikat faktury jak i faktura korygująca winny być wystawione w formie elektronicznej, stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia z 14.07.2005 r., chyba że zajdą okoliczności formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawienie i przesłanie tych dokumentów w formie elektronicznej, wówczas Podatnik może je wystawić w formie papierowej, zamieszczając na nich adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika