Jest ustawa łącząca Polskę i Gibraltar
Do tej pory Rzeczpospolita Polska nie była związana umową z Gibraltarem o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Zawarcie takiej umowy stało się możliwe z chwilą, gdy zmieniło się podejście administracji Gibraltaru do kwestii wymiany informacji podatkowych z innymi krajami.
Prowadzenie transparentnej polityki dotyczącej wymiany informacji podatkowych spowoduje zmianę statusu Gibraltaru, tj. wykreślenie tego terytorium z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe. Warto nadmienić, że ze względu na stosowane dotychczas rozwiązania podatkowe, Gibraltar znajduje się na liście krajów oraz terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, zawartą w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r.
Omawiana Umowa z Gibraltarem została przygotowana w oparciu o wybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD, odnoszące się do wymiany informacji w sprawach podatkowych. Po wejściu w życie Umowy między Polską a Gibraltarem, stanie się ona częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany informacji podatkowych z innymi krajami.
Obowiązek Strony proszonej o pomoc w dostarczeniu informacji nie jest ograniczony przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby, której informacje dotyczą lub przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby posiadającej bądź sprawującej nadzór nad informacjami będącymi przedmiotem wniosku. Informacje w sprawach podatkowych będą wymieniane bez względu na to, czy Strona proszona o pomoc potrzebuje ich dla własnych celów podatkowych, jak również niezależnie od tego, czy czyn podlegający dochodzeniu stanowi przestępstwo na podstawie prawa Strony proszonej o pomoc, która jest zobowiązana do podjęcia wszelkich starań w celu dostarczenia informacji Stronie wnioskującej.
W Umowie znajdują się szczegółowe definicje i regulacje dotyczące wzajemnej wymiany informacji, zobowiązania Stron Umowy w tej materii, zakres przekazywanych informacji, kwestie kontroli podatkowej i in. W odniesieniu do Polski Umowa dotyczy podatków dochodowych od osób prawnych i od osób fizycznych, w przypadku zaś Gibraltaru-wszelkich podatków, bez względu na ich rodzaj i nazwę.
Modelowa Umowa OECD stanowi, że Strony zawieranych umów powinny zawierać oddzielne porozumienia dotyczące kosztów wynikających z wymiany informacji podatkowych. Zwykłe koszty poniesione w związku z udzieleniem pomocy będą ponoszone przez Stronę poroszoną o pomoc, zaś koszty nadzwyczajne ponosi Strona wnioskująca.
Omawiana Umowa z Gibraltarem ma być ważnym krokiem w kierunku rozwoju współpracy dwustronnej w sprawach podatkowych to jest, przede wszystkim, ma prowadzić do zawarcia pełnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Gibraltarem.
Protokół do Umowy wprowadza postanowienie wyjaśniające tryb zastosowania art. 11 Umowy a intencją jego zamieszczenia było uniknięcie potencjalnych wątpliwości interpretacyjnych dotyczących terminu criminal tax matters. W zasadzie nie budzi wątpliwości interpretacja, że celem wymiany informacji podatkowych jest pozyskanie informacji na etapie postępowania prowadzonego w konkretnej sprawie o przestępstwo skarbowe.
źródło: prezydent.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?