Co zrobić, gdy system nie potwierdza prawa do świadczeń zdrowotnych?
Możesz znaleźć się w sytuacji, gdy w przychodni system nie potwierdza Twojego aktualnego prawa do świadczeń medycznych.
Masz zaplanowaną wizytę lub badanie, jesteś chory, a w rejestracji system nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń. Taka sytuacja może się zdarzyć. Musisz złożyć pisemne oświadczenie – jeżeli jesteś przekonany, że masz aktualne ubezpieczenie. Wtedy skorzystasz z pomocy.
Co to jest eWUŚ?
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który:
- pozwala na szybkie sprawdzenie Twojego prawa do świadczeń w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ);
- jest codzienne aktualizowany o informacje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS);
- potwierdza prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, zamieszkałych w Polsce i posiadających odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ: Twój status „zielony” – system w danym dniu potwierdza Twoje prawo do świadczeń w ramach NFZ. Twój status „czerwony” – system w danym dniu nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń w ramach NFZ. Nie zawsze oznacza to, że nie masz aktywnego ubezpieczenia – eWuś potwierdza Twoje prawo do świadczeń w dniu, w którym to sprawdzasz.
Komu zawsze przysługuje prawo do świadczeń?
Może należysz do grupy osób, którym przysługują świadczenia bez względu na kolor w systemie – status zielony lub czerwony. Zawsze możesz skorzystać ze świadczenia, jeśli jesteś:
- członkiem rodziny osób, które pobierają zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia;
- członkiem rodziny osób, które ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty;
- kobietą w okresie ciąży, porodu lub połogu, masz polskie obywatelstwo, mieszkasz na terytorium Polski, a nie jesteś objęta ubezpieczeniem zdrowotnym;
- osobą, która po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia ma nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej.
Jak sprawdzić, czy masz prawo doświadczeń?
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy masz prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach NFZ:
- podaj w rejestracji swój numer PESEL,
- potwierdź swoją tożsamość, pokazując jeden z dokumentów:
- dowód osobisty,
- paszport,
- legitymację szkolną – w przypadku dzieci uczących się do 18 roku życia,
- paszport, dowód osobisty lub oświadczenie (ustne, pisemne) rodzica lub opiekuna – w przypadku dzieci do 6 roku życia.
Gdy system nie potwierdza, że masz prawo do świadczeń...
Może się zdarzyć sytuacja, że jesteś pewny swojego prawa do świadczeń, a system tego nie potwierdza.
Jeżeli w rejestracji otrzymasz informację, że NFZ nie potwierdził Twoich uprawnień do świadczeń, a wiesz, że masz do nich prawo, pokaż jeden z dokumentów:
- zaświadczenie z zakładu pracy;
- legitymację emeryta lub rencisty z wpisanym kodem oddziału wojewódzkiego NFZ;
- aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeżeli nie masz przy sobie takiego dokumentu - złóż pisemne oświadczenie o przysługującym Ci prawie do świadczeń opieki zdrowotnej – wzór dostaniesz w każdej placówce, która ma podpisaną umowę z NFZ. Oświadczenie składaj tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że posiadasz aktywne ubezpieczenie zdrowotne – jeśli go nie masz, NFZ obciąży Cię kosztami leczenia.
Jeśli nie możesz szybko złożyć oświadczenia...
Twój stan zdrowia może się nagle pogorszyć, a system eWUŚ nie potwierdzi ubezpieczenia zdrowotnego. Otrzymasz pomoc medyczną nawet wtedy, gdy nie możesz wypełnić szybko oświadczenia.
W takiej sytuacji musisz przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń lub złożyć oświadczenie w ciągu:
- 14 dni od rozpoczęcia Twojego leczenia;
- 7 dni od zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym.
Kto ma prawo do świadczeń medycznych w NFZ?
Jeżeli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia – instytucja opłacająca Twoje składki mogła nie przekazać informacji o Twoim ubezpieczeniu do bazy NFZ. Sprawdź Twoje prawo do świadczeń u płatnika składek. Kto opłaca Twoje składki, zależy od Twojej sytuacji zawodowej.
Kto komu opłaca składki:
- pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę – pracodawca;
- pracownikowi zatrudnionemu na umowę zlecenie – zleceniodawca;
- emerytowi i renciście – ZUS lub KRUS;
- osobie, która pobiera zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne - ZUS;
- osobie pobierającej zasiłek stały z pomocy społecznej – ośrodek pomocy społecznej;
- osobie pobierającej świadczenie pielęgnacyjny lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych – wójt, burmistrz lub prezydent miasta;
- przedsiębiorcy – ZUS;
- rolnikowi wraz z domownikami – KRUS;
- osobie ubezpieczającej się dobrowolnie — NFZ;
- osobie bezrobotnej – Urząd Pracy.
Twoje niepełnoletnie dziecko wyświetla się w eWUŚ na czerwono?
Sprawdź u swojego płatnika składki, czy Twoje dziecko jest zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego.
Przy każdej zmianie – ponownie zgłaszaj dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jesteś zarejestrowany w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna – możesz zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny.
Rodzice mają obowiązek zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego w terminie 7 dni od dnia jego narodzin.
Jesteś uczniem lub studentem do 26 roku życia...
W przypadku, gdy:
- nie potwierdza się Twoje ubezpieczenie – rodzic powinien zgłosić się do pracodawcy po dokument potwierdzający Twoje zgłoszenie do ubezpieczenia jako członka rodziny;
- byłeś zgłoszony do ubezpieczenia przy rodzicu, lecz podjąłeś pracę, np. w czasie wakacji w ramach umowy zlecenia – Twoje ubezpieczenie przy rodzicu przestaje być aktywne;
- rozpocząłeś pracę i jesteś ubezpieczony przez pracodawcę – w chwili jej zakończenia rodzic musi ponownie zgłosić Cię do ubezpieczenia w swoim zakładzie pracy.
System nie potwierdza ubezpieczenia – zgłoś się do oddziału NFZ
W Twoim oddziale wojewódzkim NFZ możesz złożyć wniosek o weryfikację ubezpieczenia:
- osobiście,
- pocztą tradycyjną,
- elektronicznie przez ePUAP.
Po weryfikacji zgłoszenia w bazie danych NFZ, otrzymasz informację o Twoim aktualnym statusie ubezpieczenia zdrowotnego.
Jak skontaktować się ze swoim Oddziałem Wojewódzkim NFZ: Oddziały /Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?