Jak cudzoziemiec może uzyskać numer PESEL?
Jeśli jesteś cudzoziemcem, który mieszka w Polsce, możesz zameldować się – wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz zameldować się, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL – złóż wniosek. Sprawdź, jak to zrobić.
Kto może uzyskać PESEL?
Dostaniesz numer PESEL z urzędu – jeśli zameldujesz się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni.
Złóż wniosek w urzędzie gminy – jeśli nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numeru PESEL.
Co trzeba przygotować?
Jeśli nie możesz się zameldować:
- wniosek o nadanie numeru PESEL – pobierz i wypełnij w domu. Możesz też dostać go w urzędzie gminy, niezbędne informacje i wzór wniosku o nadanie PESEL są dostępne na portalu Gov.pl, również w języku angielskim i ukraińskim.
- dokument, który potwierdzi twoją tożsamość i inne dane, które wpiszesz we wniosku.
Możesz złożyć wniosek osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
We wniosku wpisz faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać ci również podstawę prawną.
Jeśli we wniosku będą jakieś braki – dostaniesz wiadomość, żeby je uzupełnić. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.
Co należy zrobić?
Wypełnij wniosek i przygotuj dokument, który potwierdzi twoją tożsamość.
Złóż - bezpłatnie - wniosek w urzędzie.
Ile trzeba czekać?
Urzędnik przyjmie twoje zgłoszenie od razu. Jeśli jest podstawa do nadania numeru PESEL – dostaniesz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
Gdzie odbierzesz?
- w urzędzie gminy właściwym dla twojego miejsca zameldowania (tam gdzie jesteś albo chcesz się zameldować),
- w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba twojego pracodawcy – jeśli nie możesz się zameldować,
- w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) – jeśli nie pracujesz albo twój pracodawca ma siedzibę poza granicą Polski.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2018 r. poz. 1382);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?