Nowy eZUS - jak korzystać?

Portal eZUS w nowym wydaniu– prostsza nawigacja i wiele ułatwień

Pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 r. Pojawiła się wtedy nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w zakresie obsługi płatnika składek. 

Co nowego będzie w eZUS?

Strona startowa konta płatnika oraz nowe menu

Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących danych, obejmujących:

  • saldo,
  • e-ZLA,
  • sprawy płatnika,
  • wiadomości i
  • kalendarz wizyt.

Płatnik będzie mógł personalizować układ oraz rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.

Składki i salda

Informacje o saldach dostępne będą w jednym miejscu - tj. w zakładkach:

  • bieżące saldo i salda z poprzednich miesięcy,
  • deklaracje składek (ZUS DRA) oraz
  • informacje o należnych składkach i wpłatach.

Ten widok zastąpi 5 dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ma ułatwić klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.

Katalog usług

W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi w sekcji „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać standardowo na liście bądź za pomocą z wyszukiwarki.

Wnioski oraz kreatory

Wszystkie wnioski mają być dostępne w nowej wizualizacji. Przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator z paskiem postępu. Dzięki temu klient będzie widział, na którym etapie się obecnie znajduje. Na końcu pojawi się wyraźna informacja, czy dokument został wysłany.

Wnioski wysłane przez płatnika oraz odpowiedzi na nie

 Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest dana sprawa, a jeżeli pojawi się odpowiedź, to zostanie wyświetlona pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu oraz wysłać je łącznie w ramach zbiorczej wysyłki.

Wiadomości

W eZUS zmienią się nazwy dotychczasowych skrzynek odbiorczych. Będą podzielone na:

  • powiadomienia,
  • korespondencję z CKK i
  • komunikaty.

W „powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje oraz informacje m.in. o nowym dokumencie do odebrania. W „korespondencji z CKK” będzie zaś dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „komunikatach” zamieszczane będą np. informacje o planowanej niedostępności portalu.

Planowane są również zmiany mające ułatwić korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej i elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

Nowa aplikacja mobilna ZUS -mZUS dla Płatnika

W pierwszej połowie 2026 r. ma się pojawić się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS – mZUS dla Płatnika. W tejże aplikacji płatnicy składek będą mogli np.:

  • przeglądać informacje o saldach,
  • przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,
  • wysyłać dokumenty do ZUS (tj. RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),
  • samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,
  • skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (z zapewnieniem połączenia priorytetowego, możliwości pełnego dostępu do indywidualnych informacji) oraz
  • umówić się na e-wizytę bądź wizytę w placówce ZUS.

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą również mogli opłacać składki z wykorzystaniem płatności mobilnych.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił ten portal swoim klientom jeszcze w 2012 roku. Korzysta z niego obecnie 13,6 mln klientów ZUS.