Przedawnienie zobowiązań podatkowych - 2014 rok
Ustawą zmieniającą ustawy Ordynacja podatkowa, Kodeks karny skarbowy i Prawo celne (Dz.U.2013.1149) , która weszła w życie 15.10.2013 r. został zmieniony przepis art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zmiana ta została spowodowana wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17.07.2012 r. o sygn. P 30/11, który uznał za niekonstytucyjny przepis w ówcześnie obowiązującej treści. Przepis ten stanowił, że bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania. W praktyce rodziło to wiele problemów. Postępowanie karnoskarbowe wszczyna się bowiem i prowadzi, zgodnie z art. 303 Kpk w związku a art. 113 par. 1 Kks, przynajmniej w jego pierwszej fazie bez wiedzy podatnika. Jest ono prowadzone ogólnie „w sprawie”, bez obecności drugiej strony - potencjalnego oskarżonego. Dopiero w chwili postawienia zarzutów podatnik dowiadywał się o toczącym się przeciw niemu postępowaniu. Interpretacja tego przepisu, zastosowana, w przeważającej części orzeczeń przez sądy administracyjne prowadziła do tego, że przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania następowało już z chwilą wszczęcia tej pierwszej fazy postępowania, tajnej dla podatnika. Prowadziło to do sytuacji, w których po upłynięciu 5-letniego terminu podatnik, działając w zaufaniu do przepisów (art. 86 Ordynacji), pozbywał się np. ksiąg podatkowych, po czym był informowany przez organ, że przedawnienie nie nastąpiło, z uwagi, na wszczęte postępowanie karnoskarbowe. Powodowało to również czasami nadużycia ze strony urzędów skarbowych, które inicjowały postępowanie karnoskarbowe jedynie w celu przerwania biegu przedawnienia. Trybunał uznał ten przepis, w tym zakresie za sprzeczny z art. 2 Konstytucji i nakazał takie skonstruowanie przepisów aby podatnik dowiedział się o wszczętym przeciw niemu postępowania karnoskarbowym najpóźniej w ostatnim dniu upływu terminu zobowiązania.
Odpowiedzią na wyrok było ukształtowanie art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji w sposób stanowiący, że bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania. Dopiero więc, jeśli podatnik zostanie poinformowany o wszczęciu przeciw niemu postępowania karnoskarbowego, bieg przedawnienia zostanie przerwany. Generalnie tę zmianę należy ocenić pozytywnie. Powoduje ona wzrost pewności swojej sytuacji prawnej wśród podatników i niweluje, w pewnym zakresie przedstawione wyżej problemy. Jest ona zwłaszcza zgodna z wyrokiem Trybunału. Zmiana ta niestety nie zlikwidowała, w pełnym zakresie, negatywnej praktyki administracji podatkowej bezpodstawnego wszczynania postępowań karnoskarbowych, mających na celu zawieszenie biegu przedawnienia.
Ustawa, zmieniając Kks nałożyła na organy podatkowe i organy kontroli skarbowej obowiązki informacyjne związane z prowadzonym postępowaniem.
Analogiczne zasady jak w przypadku podatników stosuje się także do płatników i inkasentów. Ustawa w analogiczny sposób zmieniła również zobowiązania i przedawnienie wynikające z prawa celnego.
e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?