Uzupełnisz wniosek o żądaną decyzję
Więcej partnerstwa między administracją a obywatelami
Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego i niektórych innych ustaw wprowadziła 1 czerwca 2017 r. szereg istotnych zmian w procedurze administracyjnej. Do zasadniczych celów tej nowelizacji należy m.in. stworzenie ram dla bardziej partnerskich relacji między obywatelamii administracją. Przyczyną braku akceptacji stron dla sposobu załatwienia sprawy może być niewłaściwy „przepływ informacji” między stroną postępowania a urzędem. Niezrozumienie motywów, jakimi kierował się organ administracji bądź wręcz zaskakiwanie stron treścią decyzji zwiększa prawdopodobieństwo jej zaskarżenia – także w sytuacjach, kiedy decyzja jest prawidłowa. Działania administracji są bardziej efektywne, gdy organy zachęcają strony do aktywności, budując atmosferę partnerstwa i poszanowania słusznych interesów stron. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego powinna ułatwić budowanie takich relacji.
Wśród zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego (K.p.a.) służących temu celowi jest np. obowiązek informowania strony o niespełnionych przesłankach, zanim wydana zostanie decyzja odmowna.
Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony
Celem informacji o niespełnieniu przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony jest umożliwienie stronie spełnienia warunków do uwzględnienia jej wniosku. Strona zostaje uprzedzona, że w świetle zgromadzonego materiału dowodowego istnieje ryzyko wydania decyzji, która nie będzie odpowiadała żądaniu strony.
Rozwiązanie to zapobiegać ma sytuacjom, w których strona dysponuje dodatkowymi dowodami na okoliczności istotne dla wykazania zasadności swojego wniosku albo może je łatwo uzyskać, lecz z powodu braku wiedzy o potrzebnych dowodach bądź o sposobie oceny przez organ wcześniej przedstawionych dowodów, nie korzysta z takiej możliwości.
Przykład:
Według art. 5b ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, wymaga uzyskania odpowiedniej licencji. Licencji takiej udziela się przedsiębiorcy, jeśli spełni określone warunki, w tym gdy wykaże, że znajduje się on w sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie tej działalności gospodarczej, określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w określonej wysokości.
Jeśli na potwierdzenie spełnienia tego wymogu strona przedstawi jedynie odpis z księgi wieczystej (z którego nie wynika wartość nieruchomości) albo wyciąg określający stan rachunku sprzed kilku miesięcy, to organ winien zwrócić uwagę na niespełnienie przesłanki (wymogu wykazania sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego). W takim przypadku strona może – w celu wykazania spełniania przesłanki – dostarczyć np. kopię polisy ubezpieczenia nieruchomości, z której wynika, jaka jest wartość nieruchomości lub aktualne wyciągi bankowe.
Obowiązek wskazania stronie niespełnionych przesłanek dotyczy tylko postępowań wszczętych na żądanie strony.
Jakie przesłanki do wydania decyzji powinny zostać wskazane przez organ?
Art. 79a K.p.a. zawiera konkretyzację obowiązku zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu. Organ zobowiązany jest nie tylko do zawiadomienia strony o tym, że może zapoznać się z materiałem dowodowym, ale powinien również dokonać na tym etapie wstępnej oceny sprawy i uwzględnić tę ocenę przy sporządzaniu informacji.
Organ ma obowiązek wskazać konkretne warunki, które nie są spełnione, aby można było uwzględnić wniosek strony i umożliwić jej przedstawienie dodatkowych dowodów. Dzięki temu wzrasta szansa, że organ wyda decyzję zgodną z jej żądaniem.
Organ wskazuje stronie niespełnione przesłanki, na które strona obiektywnie ma lub może mieć wpływ. Chodzi tu o materialne przesłanki do wydania decyzji pozytywnej, brakujące dokumenty itd. Nie jest to wezwanie do uzupełniania braków formalnych (wezwanie z art. 64 § 2 K.p.a. jest kierowane do strony, kiedy postępowanie administracyjne nie zostało jeszcze wszczęte i dotyczy kwestii formalnych).
W jakim terminie trzeba dopełnić wymaganych warunków?
Organ wskaże stronie przesłanki konieczne do wydania decyzji, które – w jego ocenie – nie są spełnione i wyznaczy odpowiedni termin. W tym czasie strona może nie tylko odnieść się do zebranych w sprawie dowodów, ale także przedstawić dodatkowe dowody na potwierdzenie, że przesłanki zostały spełnione. Wyznaczony przez organ termin na wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów (art. 10 § 1 K.p.a.), w którym strona może przedłożyć dodatkowe dowody celem wykazania spełnienia przesłanek, ma być odpowiedni, biorąc pod uwagę okoliczności danej sprawy. Termin ten może być przedłużony na wniosek strony. W razie gdy strona uzna, że termin ten jest zbyt krótki, może wystąpić o jego przedłużenie. Nie należy utożsamiać go z terminem do uzupełnienia braków formalnych.
Jeśli w postępowaniu uczestniczy więcej stron, a wnioskodawca przedstawił dodatkowe dowody, organ powinien umożliwić pozostałym stronom ustosunkowanie się do nich (art. 10 § 1 i art. 81 K.p.a.).
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?