Jak otrzymać z ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek?

Od 1 listopada 2025 r. jeżeli ZUS nie będzie mógł wydać zaświadczenia o niezaleganiu, to decyzję o odmowie wyśle na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) płatnika. Po odebraniu decyzji na ADE, dokument prześle także na profil płatnika na PUE ZUS/eZUS.

Odpowiedź na wniosek RWN będzie w postaci dokumentu elektronicznego w formacie pdf, opatrzonego podpisem kwalifikowanym osoby uprawnionej do jego wydania.

Ponadto ZUS wprowadził również niewielkie zmiany w treści zaświadczenia i decyzji, zmienilił też układ graficzny tych dokumentów, tak żeby były czytelniejsze dla odbiorcy.

Wprowadzone zmiany wynikają z przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

Co istotne, zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek nadal będą wydawane w salach obsługi klientów w postaci papierowych zaświadczeń i będą w wersji papierowej wysyłane pocztą na adres do korespondencji. Mogą one również być wysłane na profil płatnika na PUE ZUS/eZUS.

Poświadczanie wydanych zaświadczeń o niezaleganiu

Jeżeli kontrahent płatnika ma wątpliwość co do autentyczności przedłożonego mu zaświadczenia, może w prosty sposób je zweryfikować. Wystarczy skorzystać z elektronicznej weryfikacji zaświadczeń o niezaleganiu na stronie ZUS.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 300);
  • art. 217-219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 1964 r., Nr 43 poz. 296, ze zm.).