Coroczna publikacja OECD "Education at a Glance 2008, OECD Indicators"
Publikacja tegoroczna skupia się na dalszym rozwoju edukacji, w rezultacie którego obecnie 57% młodych osób z krajów OECD kształci się na poziomie szkolnictwa wyższego w porównaniu z 37% w roku 2005
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju uznaje coroczne wydawnictwo „Education at a Glance, OECD Indicators" za jedną ze swoich najbardziej znaczących publikacji, przy czym na podanie do publicznej wiadomości wyników w niej zawartych wyznaczane jest na całym świecie embargo precyzyjnie określające datę i godzinę ujawnienia danych. W tym roku zostało ono wyznaczone na dzień 9 września o godz. 11.00 czasu paryskiego, kiedy to Sekretarz Generalny OECD ogłosi na konferencji w Paryżu opublikowanie „Education at a Glance" za rok
Informacje zawarte w publikacji mają istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia skutecznej polityki edukacyjnej, gdyż rządy krajów uczestniczących
w badaniach otrzymują wiedzę o skutecznych strategiach reformowania edukacji prowadzących do poprawy ekonomicznych i społecznych szans obywateli oraz dowiadują się jak poprawiać efektywność zarządzania oraz inwestowania w edukację. Służą one również realizacji celu, jaki stawia przed sobą OECD, a mianowicie stymulowaniu wzrostu gospodarki, który może być osiągnięty przez właściwe inwestowanie w edukację.
„Education at a Glance" dostarcza bogaty, porównywalny oraz aktualny wachlarz wskaźników, których dobór oraz stosowane metodologie odzwierciedlają zgodę wśród profesjonalistów jak mierzyć międzynarodowo obecny stan edukacji.
Wskaźniki są zgrupowane tematycznie z towarzyszącymi im informacjami dotyczącymi kontekstu politycznego oraz interpretacji danych.
W tegorocznej publikacji „Education at a Glance" zostało zawartych 28 wskaźników zgrupowanych wokół następujących tematów:
A. Wyniki instytucji edukacyjnych oraz efekty kształcenia
B. Zasoby finansowe i kapitał ludzki inwestowany w edukację
C. Dostęp do edukacji, uczestnictwo oraz postęp
D. Środowisko kształcenia oraz organizacja szkół.
W w/w rozdziałach publikacji można znaleźć odpowiedź m. in. na tak istotne pytania jak:
1) W jakim stopniu osoby dorosłe uczestniczą w edukacji?
2) Jak wielu uczniów/studentów kończy szkoły na poziomie średnim oraz szkolnictwa wyższego?
3) Jakie są wyniki 15-letnich uczniów w zakresie nauki przedmiotów ścisłych i przyrodniczych?
4) Czy status społeczno-ekonomiczny rodziców ma wpływ na uczestnictwo w kształceniu na poziomie wyższym ich dzieci?
5) Jakie są ekonomiczne korzyści płynące z edukacji?
6) Jakie są bodźce inwestowania w edukację?
7) Jakie są wydatki na ucznia/studenta?
8) Ile publicznych i prywatnych środków jest inwestowanych w edukację?
9) Jak dużo studenci szkolnictwa wyższego płacą za edukację i ile otrzymują finansowej pomocy z publicznych środków?
10) Jak jest efektywność użytych zasobów w edukacji?
11) Jaki jest udział kształcenia zawodowego w edukacji?
12) Jak pomyślnie uczniowie/studenci przechodzą z systemu edukacji do świata pracy?
13) Czy osoby dorosłe uczestniczą w szkoleniach w pracy?
14) Jak wiele czasu uczniowie spędzają w szkole?
15) Ile wynosi pensum nauczycielskie oraz ile zarabiają nauczyciele?
16) Jaki jest poziom podejmowania decyzji w systemie edukacji?
Jako narzędzie służące do gromadzenia, opracowywania oraz prezentowania statystyki i wyników badań o edukacji dla poszczególnych krajów oraz w porównaniach międzynarodowych została wykorzystana w publikacji „Education at a Glance" klasyfikacja ISCED'97.
Podsumowanie w języku polskim publikacji dostępne jest na stronie OECD.
MEN, Departament Strategii
Warszawa, 9 września 2008 r.
Źródło: www.men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?