Informacja o inwestycjach na drogach krajowych - stan na 6.04.2009

Od 16 listopada 2007 r. do 6 kwietnia 2009 r. podpisano umowy na budowę ponad 760 km dróg krajowych, w tym na ponad 400 km autostrad oraz 360 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg. Podpisano umowy na budowę ok. 60 km autostrad w systemie tradycyjnym (m.in. budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia A8, A1 Maciejów - Sośnica) oraz 350 km w systemie Partnerstwa Publiczno - Prywatnego (m.in. A1 Stryków - Pyrzowice).

Wśród podpisanych umów na budowę dróg ekspresowych znalazły się m.in. S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie, S3 Szczecin - Gorzów Wlkp. węzeł Klucz - węzeł Pyrzyce oraz S7 Skarżysko-Kamienna - Występa. Podpisano również umowy na budowę obwodnic m.in. Słupska, Kędzierzyna - Koźla, Stargardu Szczecińskiego i Ostrowa Wielkopolskiego.

Porady prawne

W tym okresie do ruchu oddano ponad 300 km autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic i przebudowanych dróg, w tym m.in. 95 km autostrad (A1 Rusocin - Nowe Marzy) oraz 175 km dróg ekspresowych i obwodnic (m.in. S7 Białobrzegi - Jedlińsk, S22 Elbląg - Grzechotki oraz obwodnice: Strykowa, Grójca, Nowej Soli, Wyszkowa i Chojnic).

Obecnie w budowie i przebudowie jest ok. 720 km dróg, w tym 225 km autostrad, 250 km dróg ekspresowych i 90 km obwodnic, 155 km istniejącej sieci jest w przebudowie. Budowanych jest 12 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy - Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk - Świerklany, A4 Zgorzelec - Wykroty - Krzyżowa, A4 Kraków - Szarów), 22 odcinki dróg ekspresowych (m.in. S3 Szczecin (Klucz) - Pyrzyce, S7 Grójec - Białobrzegi) oraz 12 obwodnic (m.in. Biała Podlaska, Słupsk, Gołdap, Kędzierzyn Koźle).

W 2008 roku podpisano łącznie ponad 190 umów, w tym 32 umowy na budowę największych inwestycji: autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic oraz 158 kontraktów na odnowy ok.

600 km dróg krajowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 52 pre-umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W 2008 roku rozstrzygnięte zostały 32 przetargi na największe inwestycje drogowe, na kwotę 14,7 mld zł. W trakcie procedury jest kolejnych 30 przetargów na sumę 18 mld zł. Na 2009 rok planuje się uruchomienie przetargów na budowę ponad 1000 km dróg.

W I kwartale 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na budowę autostrad i dróg ekspresowych na blisko 11 mld złotych. Uruchomiono 19 postępowań przetargowych dla strategicznych inwestycji, kluczowych z punktu widzenia organizacji Euro 2012. Wystartowały przetargi na budowę m.in. autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (91 km), autostrady A1 od Torunia do Kowala (64 km), budowę autostrady A4 z Jarosławia do granicy w Korczowej (46,8 km).

W I kwartale wyłoniono również wykonawców południowego odcinka autostrady A1 od węzła Maciejów do Sośnicy i ekspresowej „siódemki" ze Skarżyska Kamiennej do miejscowości Występa. Wartość tych inwestycji to prawie 2 mld złotych.  

Działania podjęte w celu usprawnienia procesów inwestycyjnych na drogach

Dla przyspieszenia i ułatwienia realizacji inwestycji drogowych zmieniliśmy prawo - przygotowaliśmy nowelizację specustawy drogowej, która obowiązuje od września 2008 r. Proces realizacji inwestycji uległ skróceniu, a nieruchomości pod budowę dróg są pozyskiwane sprawniej.

Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. nr 154, poz. 958) kompleksowo reguluje proces przygotowania i realizacji inwestycji drogowych.

Ustawa zlikwidowała dwie decyzje - decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzję o pozwoleniu na budowę - zastępując je jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji. Uregulowała również kwestię tzw.

„słusznego odszkodowania" - nowe rozwiązanie jest jednocześnie „zachętą" dla dotychczasowego właściciela bądź użytkownika wieczystego do wcześniejszego wydania nieruchomości poprzez powiększanie odszkodowania o kwotę równą 5% wartości nieruchomości, gdy zostanie ona wydana zarządcy drogi w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Dodatkowo właściciele budynków lub lokali mieszkalnych otrzymają 10 000 zł na pokrycie dodatkowych wydatków np. związanych z przeprowadzką. Ustawa wprowadziła także sankcje dla organu, który nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

Przykładem zastosowania specustawy drogowej w praktyce jest ilość i tempo pozyskiwanych nieruchomości pod budowę małopolskiego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem. Spośród 2500 uprawnionych właścicieli aż 1838 złożyło odpowiednie oświadczenia i przekaże swoje nieruchomości w ciągu 30 dni, dzięki czemu otrzyma dodatkową bonifikatę w wysokości 5% wartości przekazywanej nieruchomości.

Od 20 lutego 2009 r. obowiązuje, przygotowana przez resort infrastruktury, Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. 2009 nr 19 poz. 101). Dzięki tej ustawie prywatni przedsiębiorcy mogą włączyć się do realizacji inwestycji zarówno gminnych, takich jak budowa mostów czy wiaduktów, jak i zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury komunalnej.

W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg zostało znowelizowane Prawo zamówień publicznych. Od 24 października 2008 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1058). Nowelizacja została przygotowana przez Urząd Zamówień Publicznych przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.

Zaproponowane przez resort zapisy umożliwią m.in. dokonywanie korekt w treści ogłoszenia, co wyeliminuje możliwość zaskarżania korzystnych ofert ze względu na drobne pomyłki pisarskie.
Trwają prace nad kolejnymi zmianami Prawa zamówień publicznych.

Od 15 listopada 2008 r.

obowiązują zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska przygotowane przez Ministerstwo Środowiska. Dzięki przyjętym ustawom: z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227) oraz z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2008 nr 201 poz. 1237) wszystkie realizowane inwestycje infrastrukturalne będą spełniały wymagania UE w zakresie ochrony środowiska, co likwiduje ryzyko utraty środków unijnych na drogi.

Po raz pierwszy opracowano kompleksową Prognozę oddziaływania na środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Minister Infrastruktury podpisał umowę na przygotowanie Prognozy w kwietniu 2008 r.

Jej opracowanie pozwoliło wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji. Dzięki temu można pogodzić interesy użytkowników dróg z wymogami ekologii. Jest to przełom w traktowaniu zagadnień ochrony środowiska.

Szczegółowe informacje o inwestycjach

Źródło: www.mi.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika