Jaka kara za naruszenie praw konsumentów?
Od 2 marca 2009 roku obowiązują zasady ustalania kar za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Przedsiębiorcy postępujący niezgodnie z prawem będą mogli poznać wysokość grożącej im sankcji.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK ma możliwość nakładania na przedsiębiorców kar finansowych za praktyki godzące w konsumentów. Maksymalna sankcja w takim przypadku może wynieść do 10 proc. przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
2 marca 2009 roku weszły w życie wyjaśnienia w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Mają one na celu zwiększenie transparentności w zakresie metodologii ustalania sankcji. Dokument pozwoli przedsiębiorcom - profesjonalnym uczestnikom rynku na samodzielne, wstępne oszacowanie wysokości kary, którą mogłoby być zagrożone działanie na szkodę konsumentów.
Zgodnie z dokumentem wysokość sankcji zależeć będzie od tego, na jakim etapie zawierania umowy doszło do naruszenia prawa. Najdotkliwsze kary będą wymierzane w przypadku bezprawnych działań w momencie wykonywania kontraktu, niższe na etapie zawierania umowy oraz przed jej podpisaniem.
Wysokość kary za używanie postanowień wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych zależeć będzie od stopnia ich szkodliwości dla konsumentów, w tym długości stosowania niedozwolonych postanowień.
Ustalając ostateczną kwotę Prezes Urzędu może wziąć pod uwagę także okoliczności łagodzące - np. zaprzestanie praktyki przed wszczęciem postępowania, aktywne współdziałanie z Prezesem UOKiK czy dobrowolna rekompensata dla osób poszkodowanych niedozwoloną praktyką, jak i obciążające m.in. umyślność działania, ponowne naruszenie prawa oraz znaczne korzyści osiągnięte w nieuczciwy sposób.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?