Jakie są podstawy zachowań konsumenta? Komisarz Meglena Kuneva gospodarzem konferencji na wysokim szczeblu poświęconej ekonomii behawioralnej
Jakie są podstawy zachowań konsumenta? Komisarz Meglena Kuneva gospodarzem konferencji na wysokim szczeblu poświęconej ekonomii behawioralnej
Komisarz ds. Konsumentów Meglena Kuneva miała przyjemność gościć ostatnio przedstawicieli międzynarodowej społeczności uniwersyteckiej, biznesu oraz ekspertów z dziedziny polityki na konferencji w Brukseli. Tematem imprezy było omówienie możliwości zastosowania ekonomii behawioralnej celem opracowania bardziej przyjaznej konsumentom, polityki zakupowej. Ekonomia behawioralna jest stosunkowo młodą, szybko rozwijającą się dziedziną, która łącząc ekonomię z badaniem zachowań ludzkich, dąży wyjaśnienia przyczyn preferencji konsumentów. Okazuje się, iż podejmowane przez nich decyzje nie pozostają bez wpływu na rynek. Gospodarka europejska mogłaby wiele zyskać na konsumencie, który będąc bardziej świadomy doniosłości swoich wyborów, mógłby przyczynić się do zwiększenia jej efektywności oraz umocnienia konkurencji.
Jak wypowiedziała się Komisarz Kuneva: "Pracujemy nieustannie nad poprawą warunków rynkowych oraz nad zapewnieniem konsumentom dostępu do najlepszych ofert. Musimy znać i rozumieć konsumentów, o których dobro mamy się troszczyć. Nadzwyczaj interesujące spostrzeżenia ekonomii behawioralnej mogą nam w tym pomóc. Dzisiejsza konferencja stwarza również szansę na obalenie bariery, jaka dzieli świat nauki od świata polityki. Burzymy ją w celu stworzenia możliwości uczenia się od siebie, wymiany myśli ekspertów obu dziedzin aby móc podjąć się pracy na rzecz dobra konsumentów."
Kontekst:
Ekonomia behawioralna jest nauką badającą proces podejmowania przez nas decyzji. Dziedzina ta, porzucając tradycyjne założenia ekonomiczne dla doświadczeń laboratoryjnych oraz badaniach terenowych, stara się odnaleźć prawdziwe przyczyny naszych wyborów. Dąży także do wyjaśnienia, dlaczego ludzkie zachowania nie zawsze są egoistyczne (np. ofiarowanie pieniądzy na jakiś cel), czemu konsumenci nie zawsze postępują zgodnie z logiką ekonomii (np. niechętnie zmieniają dostawcę energii, by przejść do tańszego konkurenta) oraz dlaczego przekładają pewne dobra nad inne, mimo tej samej wymiernej wartości.
W przyszłości ta nowa dziedzina mogłaby stać się odpowiednikiem dla stosowanego w motoryzacji tunelu aerodynamicznego. Pełniła by zatem rolę narzędzia pozwalającego na testowanie, optymalizację i upraszczanie polityki UE. Polityki, która w swym założeniu pragnie wywierać wpływ na konsumentów w wielu dziedzinach ich rynkowego życia - od spraw konsumenckich po energetykę, zdrowie, czy środowisko naturalne. Głębsze rozumienie zachowania konsumenta oznacza możliwość kreowania polityki względem jego potrzeb.
Transmisja z obrad konferencji dostępna jest w Internecie: http://scic.ec.europa.eu/streaming/ccab.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) - www.konsument.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?