Lepsza ochrona pieszych i rowerzystów na drogach
Parlament Europejski przyjął uzgodniony z Radą i Komisją kompromisowy tekst rozporządzenia w sprawie ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg. Celem tej propozycji jest zaostrzenie wymagań technicznych wobec nowych pojazdów w celu lepszej ochrony pieszych i rowerzystów na wypadek obrażeń odniesionych w wyniku zderzenia z pojazdem silnikowym.
Według danych z 2004 roku, każdego roku w dwudziestu pięciu państwach członkowskich ginie 8 000 niechronionych użytkowników dróg, pieszych i rowerzystów, a kolejne 300 000 zostaje rannych. Komisja uznała działania zmierzające do zmniejszenia tych liczb za konieczne, zwłaszcza, że coraz silniej zachęca się użytkowników do korzystania z transportu publicznego, pieszego i rowerowego, będących alternatywą dla transportu samochodowego.
Nowe, zaostrzone wymagania odnosić się będą głównie do ilości testów, jakie muszą przejść nowe samochody oraz do systemów wspomagania hamowania, które staną się obowiązkowe. Parlament wymógł wcześniejsze wdrożenie nowych wymogów niż proponowała to Komisja Europejska.
Aktywne systemy hamowania
Przyjęty tekst kompromisowy przewiduje ambitny harmonogram obowiązkowego montowania aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych. I tak, w ciągu 24 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia, wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały posiadać fabrycznie montowany aktywny system wspomagania hamowania. Termin ten będzie taki sam zarówno dla samochodów lżejszych (do 2,5t), jak i cięższych. Początkowo KE proponowała, by producenci ciężkich samochodów osobowych typu SUV mieli wiecej czasu na dostosowanie się do tego wymogu.
Systemy antykolizyjne
Ponieważ w chwili obecnej na rynku nie ma systemów antykolizyjnych, które skutecznie potrafiłyby zawczasu rozpoznawać pieszych lub innych niechronionych użytkowników dróg, rozporządzenie nie przewiduje złagodzenia, czy zastąpienia wymogów w zakresie bezpieczeństwa biernego (konstrukcja pojazdu). W miarę rozwoju nowych i doskonalszych systemów tego typu, Komisja - jeżeli uzna to za stosowne - może zaproponować poprawki legislacyjne do proponowanego rozporządzenia.
Przednie układy zabezpieczające
Wymagania techniczne wobec pojazdów zaopatrzonych w przednie układy zabezpieczające (np. dodatkowe kratownice ochronne) będą takie same jak dla samochodów ich nie posiadających. Posłowie wychodzą z założenia, że ze stosowania przednich układów zabezpieczających nie powinny wynikać dalsze negatywne skutki dla pieszych.
Francesco FERRARI (ALDE, IT)
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?