Nowe obowiązki w SENT
Przewóz monitorowany przez geolokalizację
1 października 2018 r. weszły w życie zmiany ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz.U poz. 708, z późn. zm.) w zakresie przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środków transportu przewożących towary objęte systemem monitorowania przewozu.
Spełnienie tego obowiązku jest możliwe z wykorzystaniem:
- lokalizatora, czyli urządzenia (np. tablet, smartfon) z zainstalowaną aplikacją SENT GEO, lub
- zewnętrznego systemu lokalizacji (ZSL) - systemu używanego przez przewoźnika do zarządzania flotą pojazdów.
Aplikacja do monitorowania trasy przewozu towaru o nazwie SENT GEO jest bezpłatnie dostępna dla urządzeń z systemem:
- Google Android – w sklepie Google Play;
- Apple IOS – w sklepie App Store.
Operatorzy zewnętrznych systemów lokalizacji ZSL powinni dokonać rejestracji tych systemów za pośrednictwem dedykowanych formularzy dostępnych na: Instrukcja rejestracji usługi ZSL, urządzeń GPS i wypełniania zgłoszeń przewozu w zakresie modułu SENT-GEO.
Szczegółowe informacje na ten temat zostały opublikowane w komunikacie: 17.08.2018 Pilotaż aplikacji mobilnej SENT-GEO
Do 31 grudnia 2018 r. nie będą stosowane kary wobec przewoźników i kierujących, za niedopełnienie obowiązków związanych z przesyłaniem danych geolokalizacyjnych.
Obowiązek wyposażenia środka transportu w lokalizator i przekazywania danych geolokalizacyjnych nie dotyczy przewozów koleją (wyłączenie wynika z § 4 rozporządzenia z dnia 19 września 2018 r. w sprawie wyłączenia niektórych obowiązków w zakresie zgłoszeń przewozu towarów (Dz.U. poz. 1839)).
Informacje o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów dostępne są na stronie PUESC, w dziale Katalog e-Usług, e-Przewóz.
Najważniejsze zmiany wprowadzone do systemu monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów ustawą z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów
System monitorowania przewozu został uruchomiony na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Tym samym podmioty gospodarcze zostały zobligowane do zgłaszania do rejestru zgłoszeń SENT przewozów towarów tzw. „wrażliwych”, dokonywanych po drogach publicznych i sieci kolejowej.
Ustawą z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, zwaną dalej „ustawą zmieniającą”, do systemu monitorowania przewozu zostały wprowadzone zmiany polegające na obowiązku przekazywania danych geolokalizacyjnych środków transportu przewożących te towary. Wejście w życie nowych przepisów – 1 października 2018 r.
Obowiązek wyposażenia środka transportu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne
Przewoźnik jest obowiązany wyposażyć środek transportu w urządzenie, którym tym może być:
- lokalizator, czyli urządzenie (np. tablet, smartphone), na którym zainstalowano oprogramowanie udostępnione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, służące do monitorowania trasy przewozu towaru lub
- system używany przez przewoźnika gromadzący i przekazujący dane geolokalizacyjne środka transportu, tzw. zewnętrzny system lokalizacji (ZSL).
Aplikacja do monitorowania trasy przewozu towaru (lokalizator) o nazwie SENT GEO jest bezpłatnie dostępna dla urządzeń z systemem:
- Google Android – w sklepie Google Play;
- Apple IOS – w sklepie App Store.
Jedną z funkcji lokalizatora jest informowanie o nieprawidłowym działaniu lokalizatora i czasie niesprawności.
Specyfikacja techniczna dla modułu SENT-GEO (zewnętrzny system lokalizacji) jest udostępniona na Platformie PUESC w AKTUALNOŚCIACH, pod adresem: https://puesc.gov.pl/e-przewoz.
Zakres przesyłanych danych
Przekazywane dane geolokalizacyjne to: współrzędne geograficzne dotyczące położenia środka transportu, jego prędkość, data i godzina pozyskania tych współrzędnych, azymut środka transportu, błąd przekazywania danych satelitarnych oraz numer lokalizatora albo numer zewnętrznego systemu lokalizacji.
Obowiązki przewoźnika
Przewoźnik, w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem, jest obowiązany zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem. Niedopełnienie tego obowiązku będzie sankcjonowane karą pieniężną w wysokości 10 000 zł. Dodatkowo, przewoźnik w zgłoszeniu przewozu towaru winien wpisać numer lokalizatora albo numer zewnętrznego systemu lokalizacji.
Obowiązki kierującego
W przypadku gdy środek transportu jest wyposażony w lokalizator, obowiązkiem kierującego jest uruchomienie lokalizatora (przed rozpoczęciem przewozu towaru w Polsce albo z chwilą wjazdu do Polski) oraz wyłączenie lokalizatora (nie wcześniej niż po dostarczeniu towaru do miejsca przeznaczenia albo wyjazdu z Polski).
W przypadku stwierdzenia niesprawności lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji trwającej dłużej niż jedną godzinę, kierujący pojazdem samochodowym jest obowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu lub zatoce postojowej.
Za niedopełnienie obowiązków grozi kara grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.
Niesprawność lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji
W przypadku stwierdzenia niesprawności lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji trwającej dłużej niż jedną godzinę, kierujący pojazdem samochodowym jest obowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu lub zatoce postojowej. Niedopełnienie tego obowiązku przez kierującego będzie sankcjonowane karą grzywny w wysokości od 5000 do 7500 zł.
Dalszy przewóz towaru może być kontynuowany w zależności od decyzji przewoźnika, który ma do wyboru jedno z alternatywnych poniższych rozwiązań:
- po przywróceniu sprawności lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji albo
- po przeładunku towaru na środek transportu wyposażony w sprawny lokalizator albo którego dane geolokalizacyjne są przekazywane do rejestru z zewnętrznego systemu lokalizacji, albo
- po wyposażeniu środka transportu w sprawny (nowy) lokalizator, albo
- po przekazaniu przez przewoźnika informacji naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, na terenie którego stwierdzono trwającą dłużej niż jedną godzinę niesprawność lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji, i:
a) nałożeniu zamknięć urzędowych lub
b) zarządzeniu konwoju, o którym mowa w art. 67 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.).
Lokalizator będzie informował kierującego przez komunikaty na ekranie o jego nieprawidłowym działaniu i czasie niesprawności. Stwierdzenie innych niesprawności, np. rozładowania się smartfona, jest obowiązkiem kierującego.
Przepisy przejściowe
Do przewozów towarów rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie przepisów nowelizowanej ustawy stosowane będą przepisy obowiązujące w dniu rozpoczęcia tego przewozu.
Przewidziano brak kar w okresie przejściowym. Do 31 grudnia 2018 r. nie będą stosowane kary wobec przewoźników i kierujących, za niedopełnienie obowiązków związanych z przesyłaniem danych geolokalizacyjnych.
Usługa „e-Przewóz"
Usługa „e-Przewóz" to jedna z usług elektronicznych świadczonych przez Krajową Administrację Skarbową za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Pozwala na obsługę operacji przewozu towarów w rejestrze zgłoszeń SENT.
Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów nakłada na podmioty przewożące tzw. towary „wrażliwe" na i przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązek dokonania zgłoszenia takiego przewozu do elektronicznego rejestru oraz jego uzupełniania i aktualizacji.
Usługa „e-Przewóz" umożliwia Klientom Krajowej Administracji Skarbowej, tj. podmiotom wysyłającym, podmiotom odbierającym, przewoźnikom i kierującym środkami transportu, realizację tych obowiązków.
Usługa jest świadczona z wykorzystaniem, m.in. systemu ECIP/SEAP PL.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz.U. poz. 708, z późn. zm).
Zob. też:
- Przewóz towarów ma być monitorowany elektronicznie
- Zmiany w systemie monitorowania przewozu SENT
- Kolejowe przewozy towarów wrażliwych mają być objęte systemem monitorowania?
- System monitorowania drogowego przewozu towarów
- Kontrola przewozu produktów leczniczych
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?