Więcej śródmiejskich stref płatnego parkowania
Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych ma na celu wprowadzenie możliwości utworzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, po spełnieniu przesłanek ustawowych, również w miastach o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców.
Co przewiduje nowelizacja?
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych przewiduje zmianę brzmienia obecnie obowiązującego art. 13b ust. 2a ustawyz dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320 i 1222), którywskazuje, na jakim obszarze i w jakiej sytuacji rada gminy (rada miasta) może ustanowićśródmiejską strefę płatnego parkowania.

W myśl wprowadzonej zmiany: „Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B) lub obszarze ochrony uzdrowiskowej (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.”.
Konsekwencją wprowadzonych zmian będzie możliwość utworzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tyś mieszkańców. Możliwość tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania rozszerzono także na obszar uzdrowiska lub obszar ochrony środowiskowej, który znajduje się również w miejscowości nie posiadającej statusu miasta.
Kiedy nowelizacja wchodzi w życie?
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, czyli z dniem 16 czerwca 2025 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?