Opinia nt. projektu rozporządzenia MEN ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan pozytywnie odnosi się do proponowanego kierunku zmian w zakresie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Na poparcie zasługuje wprowadzenie zasad profesjonalizacji nauczycieli w obrębie nauczanego przedmiotu poprzez umożliwienie nauczania tylko tego przedmiotu, w zakresie którego kończyli oni studia wyższe (w tym także studia podyplomowe).
Zmiana ta jest w istocie dostosowaniem przepisów w zakresie kwalifikacji nauczycieli do wyroku Trybunału Konstytucyjnego likwidującego kompetencje kuratorów oświaty do badania, czy ukończony przez nauczyciela kierunek studiów jest zbliżony z nauczanym przedmiotem. Obecny stan prawny nie sprzyja profesjonalizacji i zdarza się, że nauczyciele, którzy kończyli studia wyższe w innym, tylko zbliżonym przedmiocie niż ten, którego nauczają, mają na temat nauczanego przedmiotu wiedzę powierzchowną. Nie uwzględniają także często najnowszych odkryć w danej dziedzinie. Zdaniem PKPP Lewiatan proponowana zmiana wpłynie znacząco na poprawę jakości edukacji w szkołach.
Proponujemy także wprowadzenie następujących zmian w celu doprecyzowania proponowanych przepisów. W § 2 ust. 2 projektu rozporządzenia proponujemy dodać, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych posiada również osoba, która ukończyła studia wyższe z tytułem magistra lub równorzędnym. Skoro projekt przewiduje takie uprawnienia dla osób z tytułem licencjata lub inżyniera to należy sądzić, że tym bardziej osoby z tytułem magistra lub równorzędnym będą mieć odpowiednie kwalifikacje. W związku z tym proponujemy aby § 2 ust. miał następujące brzmienie:
„2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach, o których mowa w ust. 1, posiada również osoba, która uzyskała tytuł magistra lub równorzędny albo tytuł licencjata lub inżyniera, po ukończeniu studiów wyższych w zakresie nauczanego zawodu i posiada przygotowanie pedagogiczne."
Analogiczna zmiana powinna być wprowadzona w § 3 pkt 2a.
Nasze wątpliwości budzi propozycja zmiany poziomu kwalifikacji dla nauczycieli zasadniczych szkół zawodowych (§ 3 projektu rozporządzenia).
Liczymy, że przedstawione propozycje zostaną uwzględnione przy tworzeniu ostatecznej wersji projektu, tak by przyczyniły się do wzrostu specjalizacji nauczycieli, której wynikiem będzie większa profesjonalizacja w obrębie nauczanego przedmiotu. To z kolei będzie skutkować podniesieniem poziomu nauczania w szkołach.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Warszawa, 8 września 2008 r.
Źródło: www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?