Spotkanie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST
W dniu 18 marca b.r. w MSWiA odbyło się kolejne spotkanie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Spotkanie prowadzili Pan Adam Rapacki, Podsekretarz Stanu w MSWiA, współprzewodniczący Zespołu ze strony rządowej oraz Pan Tadeusz Wrona, Prezydent Miasta Częstochowy, współprzewodniczący Zespołu ze strony samorządowej.
Ewidencje i kontrole
Na początku spotkania Zespołu wszystkich zebranych gości, reprezentantów strony samorządowej, przedstawicieli strony rządowej, przywitał Adam Rapacki - Podsekretarz Stanu w MSWiA.
Jako pierwszy przedstawiono projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji mieniącego rozporządzenie w sprawie centralnej ewidencji pojazdów.
Przedstawiciel MSWiA poinformował, że projekt rozporządzenia ma charakter techniczny i dotyczy przesyłania informacji ze stacji diagnostycznych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Odpowiedział również na uwagi strony samorządowej dotyczące kosztów wynikających z realizacji rozporządzenia. Projekt uznano za uzgodniony.
Pan Grzegorz Ziomek - Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej oraz Pan Cezary Zaremba - Naczelnik Wydziału Administracji Rządowej w Departamencie Administracji Publicznej zaprezentowali projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie kontroli prowadzonej przez wojewodę. Projekt stanowi wykonanie delegacji związanej z art. 50 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Tekst określa sposoby wykonywania kontroli, wprowadza jednolitą procedurę i właściwy przebieg działań kontrolnych.
Pan Cezary Zaremba odpowiedział na uwagi strony samorządowej, zgłoszone przez Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Tadeusza Wronę - Prezydenta Miasta Częstochowa. Uwagi dotyczyły m.in. możliwości przekazywania dokumentów pokontrolnych drogą elektroniczną. Stanowisko strony samorządowej w powyższej kwestii poparł minister Adam Rapacki.
Projekt uzgodniono z uwzględnieniem zgłoszonych uwag.
Ratownik o ustawie
Jako kolejny dyskutowano projekt ustawy o ratownictwie i bezpieczeństwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich. Projekt ustawy powstał m.in. z konieczności uregulowania kwestii związanych z ratownictwem górskim.
Ustawa określa podmioty odpowiedzialne za ratownictwo górskie i bezpieczeństwo na zorganizowanych terenach narciarskich, precyzuje obowiązki instytucji od których zależy bezpieczeństwo w górach, określa warunki bezpieczeństwa i obowiązki osób poruszających się w górach, wprowadza podział na ratownictwo górskie i narciarskie. Projekt ustawy precyzuje sposób finansowania podmiotów odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa. Szczegółowe rozwiązania dotyczą m.in. właścicieli terenów na których odbywa się ruch turystyczny w górach. I tak np. art. 5 i 12 ustawy zobowiązują właściciela terenu do zapewnienia bezpieczeństwa osób na nim przebywających. Do obowiązków właścicieli należeć będzie m.in. informowanie i ostrzeganie o niebezpieczeństwach, prowadzenie działalności informacyjnej i profilaktycznej dotyczącej m.in. warunków pogodowych i bezpieczeństwa. Na uwagi strony samorządowej odpowiadał m.in. Piotr van der Cohen, polityk, poseł na Sejm, samorządowiec, ratownik górski, twórca i pierwszy naczelnik Grupy Jurajskiej GOPR. Projekt uznano za uzgodniony.
W dalszej kolejności przedstawiono projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie trybu kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę i organy niezespolonej administracji rządowej. Projekt zaprezentował Cezary Zaremba - Naczelnik Wydziału Administracji Rządowej w Departamencie Administracji Publicznej MSWiA. Projekt uznano za uzgodniony.
Przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości zaprezentował projekt założeń do projektu ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i informacji prawnej dla osób fizycznych. Projekt wprowadza istotne zmiany dotyczące dostępu obywateli do usług prawniczych, reguluje kwestie tzw. pomocy prawnej przedsądowej, zapewnia reprezentację przed organami wymiaru sprawiedliwości. Pomoc prawna obejmuje m.in. zasięgnięcie porady prawnej, pomoc w napisaniu pisma procesowego. W Polsce w odróżnieniu od wielu krajów Unii Europejskiej nie było do tej pory nieodpłatnej pomocy prawnej zanim sprawa trafiła do sądu. Jeden z zapisów ustawy mówi m.in., że wszyscy obywatele mają prawo do informacji prawnej. Projekt założeń nie precyzuje wysokości kryterium majątkowego, od poziomu którego możliwy byłby dostęp do nieodpłatnej pomocy prawnej. Ustawa przyznaje prawo do pomocy bez określenia instytucji, osoby, korporacji, która mogłaby świadczyć pomoc. Zgodnie z projektem ustawy starosta za pośrednictwem Centrum Pomocy Rodzinie będzie wskazywał komu należy się nieodpłatna pomoc prawna.
Julia Pitera przeciw korupcji
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych dopuszcza zatrudnienie osób nie posiadających obywatelstwa polskiego. Ustawa wskazując możliwość nakłada obowiązek przedstawienia dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego - odsyła do ustawy o służbie cywilnej. Wspomnianemu tematowi poświęcony był projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej.
Pracodawca pragnący zatrudnić nowego pracownika ogłosi otwarty i konkurencyjny nabór na oferowane stanowisko. Jeżeli konkurs będzie otwarty dla cudzoziemców nieposiadających obywatelstwa polskiego - jednym z wymogów będzie udokumentowana znajomość języka polskiego i dostarczenie wspomnianego w rozporządzeniu dokumentu. Projekt uznano za uzgodniony.
Jednym z ważniejszych projektów dyskutowanych na spotkaniu Zespołu był projekt ustawy - Prawo antykorupcyjne, przygotowany w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ustawy przedstawiła Julia Pitera Sekretarz Stanu w Kancelarii Premiera, Pełnomocnik ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem regulacji jest wprowadzenie kompleksowych rozwiązań prawnych zapobiegających zjawiskom korupcyjnym wśród funkcjonariuszy publicznych. Celem ustawy jest ujednolicenie obowiązujących przepisów, uregulowanie kwestii szczegółowych dotyczących m.in. oświadczeń majątkowych, rozszerzenie kręgu osób sprawujących funkcje publiczne objętych działaniami przeciwkorupcyjnymi. Ustawa aspiruje do miana aktu prawnego wprowadzającego zmianę systemową, traktuje problem korupcji w sposób całościowy, napisana jest jasnym, nie budzącym kontrowersji językiem. Wśród zapisów ustawy znajdują się m.in. propozycje dotyczące całkowitego zakazu przyjmowania upominków przez urzędników (poza reprezentowaniem urzędu), obowiązek wpisywania darowizn do rejestru korzyści. Autorzy ustawy wprowadzili jednolite rozwiązania dotyczące oświadczeń majątkowych, nowe zapisy skierowane przeciw nepotyzmowi w administracji publicznej. Sankcji podlegać będzie podanie nieprawdziwych informacji bądź zatajenie prawdy. Ideą nadrzędną ustawy jest zastosowanie kar adekwatnych do popełnionych naruszeń.
Zdaniem autorów ustawy regulacja wpłynie na ograniczenie zjawiska korupcji w instytucjach publicznych oraz na usunięcie barier dla rozwoju przedsiębiorczości, zapewni także transparentność działań publicznych, w efekcie poprawi wizerunek Polski.
Wybory bez uwag
Zespół uznał za uzgodniony pakiet czterech projektów związanych z wyborami: projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej; projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie spisu wyborców do Parlamentu Europejskiego; projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym; projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu. Do przedstawionych projektów strona samorządowa nie wniosła uwag.
Również bez uwag strony samorządowej uzgodniono projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, sekretarza województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa - przygotowany w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
W trakcie spotkania Zespołu przekazano informację dotyczącą opóźnień w przekazywaniu środków na ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Problem został zgłoszony na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 25 lutego 2009 r.
Prezydenta Miasta Częstochowa - Tadeusz Wrona - poinformował, że strona samorządowa nie ma środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań ustawowych. Środki finansowe przekazywane są przez wojewodów w minimalnym stopniu co uniemożliwia realizację zadań. Rezerwa celowa nie została dotychczas uruchomiona.
- Częstochowa otrzymała 80 tys. złotych - powiedział m.in. Prezydent Częstochowy - na realizację zadań potrzeba 2 mln złotych, a wojewodowie na ten cel nie mają pieniędzy.
Przedstawiciel Ministerstwa Finansów poinformował, że przed przyznaniem dodatkowych funduszy na ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, przeprowadzona zostanie analiza rzeczywistych potrzeb poszczególnych województw, a także rozpoznany będzie stopień realizacji oraz wydatkowania środków w roku ubiegłym.
Wobec braku możliwości finansowania strona samorządowa zapowiedziała złożenie wniosku o nowelizację ustawy i przesunięcie terminów związanych z realizacją zadań.
Źródło: www.mswia.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?