TPK – nowa usługa zdrowotna
Szukasz pomocy medycznej w godzinach wieczornych i nocnych, w weekend lub święto? Zadzwoń na 800 137 200 i skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK).
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Dzięki niej łatwiej niż dotychczas otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych. W dodatku bez wychodzenia z domu, cyfrowo i wygodnie. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer telefonu 800 137 200.

Kto może korzystać z TPK?
Każda osoba ubezpieczona w NFZ i mieszkająca w Polsce. Połączenie może być wykonane tylko z Polski. Porady są udzielane w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Z TPK mogą korzystać również osoby niesłyszące. Teleplatforma oferuje im rozmowy przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza polskiego języka migowego.
Kiedy działa TPK?
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.
Kiedy możesz skorzystać z TPK?
Zadzwoń na TPK, gdy:
- nagle zachorujesz, a lekarz rodzinny już nie pracuje
- nagle pogorszy się stan Twojego zdrowia, nie masz jednak objawów sugerujących, że jesteś w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły poprawy
- zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.
Co można uzyskać przez TPK?
Przez TPK można uzyskać:
- poradę medyczną,
- e-receptę,
- e-skierowanie,
- e-zwolnienie.
Jak działa TPK?
- Zadzwoń na bezpłatny numer telefonu 800 137 200. Usłyszysz krótki komunikat, który poinformuje Cię, że dodzwoniłeś się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu.
- Wybierz język, w którym chcesz rozmawiać.
- W pierwszej kolejności połączy się z Tobą pielęgniarka lub położna. Sprawdzi, czy jesteś uprawniony do świadczeń opieki zdrowotnej, zarejestruje Twoje zgłoszenie, przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny Twojego stanu zdrowia.
- Pielęgniarka lub położna może wystawić Ci e-receptę oraz udzielić porad. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, wezwie zespół ratownictwa medycznego.
- Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że potrzebujesz dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje Cię do lekarza, podczas tego samego połączenia.
- Lekarz uzupełni wywiad przeprowadzony przez pielęgniarkę lub położną. Może wystawić Ci e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
- Gdy będziesz potrzebował pilnej interwencji medycznej, lekarz wezwie zespół ratownictwa medycznego. Jeśli będziesz wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, skieruje Cię do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?