Transport lądowy towarów niebezpiecznych
Parlament Europejski przyjął propozycję uproszczenia europejskiego prawodawstwa w zakresie transportu niebezpiecznych towarów. Autor sprawozdania, polski deputowany Bogusław Liberadzki (PES) podkreśla, że proponowana dyrektywa ujednolica i zmniejsza ilość regulacji dotyczących przewozów ładunków niebezpiecznych. Projekt przewiduje objęcie wspólnotową regulacją transportu śródlądowego i rozszerza stosowanie międzynarodowych przepisów na transport krajowy.
Obecnie transport towarów niebezpiecznych w UE regulują cztery dyrektywy i kilka decyzji Komisji, które zezwalają na krajowe odstępstwa od dyrektyw ramowych. Przepisy te są często niezrozumiałe, a przede wszystkim odnoszą się jedynie do przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie kolejowym i drogowym. Nie ma jeszcze przepisów UE dotyczących transportu towarów niebezpiecznych wodnymi drogami śródlądowymi.
Wniosek KE, poparty przez Parlament, aktualizuje niektóre rozwiązania oparte na zaleceniach ONZ i ujmuje wszystkie trzy rodzaje transportu (drogowy, kolejowy i rzeczny) w jednym akcie prawnym. Sprawozdawca, polski deputowany Bogusław LIBERADZKI (PES), przekonuje, że będzie to korzystniejsze dla transportu, dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w transport towarów niebezpiecznych oraz przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa środowiska naturalnego i bezpieczeństwa społecznego.
W pierwszym czytaniu Parlament przyjął 42 poprawki, w tym szereg poprawek natury technicznej. Posłowie zaproponowali zwolnienie państw członkowskich, które nie posiadają systemu kolejowego, z obowiązku transpozycji i wdrażania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do kolei. Podobny zapis odnosi się do krajów, które nie posiadają wodnych dróg śródlądowych. Dodatkowo autor sprawozdania, zwracał uwagę, iż państwa członkowskie będą mogły ustanowić szczególne wymagania dotyczące krajowego i międzynarodowego transportu ładunków niebezpiecznych na ich terytorium uwzględniając specyfikę zarówno pojazdów drogowych, wagonów, statków żeglugi śródlądowej. Mogą także określać trasy i specjalne rodzaje transportu oraz ustanawiać zasady dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych na swoim terytorium w pociągach pasażerskich.
Parlament wprowadził również trwający do 2 lat okres przejściowy przeznaczony na zastosowanie przepisów dyrektywy w odniesieniu do śródlądowych dróg wodnych w celu zapewnienia wystarczającej ilości czasu na dostosowanie przepisów krajowych, ustalenie ram prawnych i przeszkolenie pracowników.
Rada zaakceptowała wszystkie poprawki przyjęte przez Parlament w pierwszym czytaniu i wniosła dwie nowe. Jak wyjaśnił poseł Liberadzki, jedna z nich pozwala państwom członkowskim na regulowanie lub wprowadzanie wręcz zakazu wyłącznie ze względów innych niż bezpieczeństwo w czasie transportu, przewozu ładunków niebezpiecznych na ich terytorium. Druga dotyczy wsparcia finansowego udzielanego przez Komisję państwom członkowskim na potrzeby tłumaczenia umów dotyczących międzynarodowego przewozu drogowego ładunków niebezpiecznych. Parlament nie zgłosił żadnych poprawek do projektu wspólnego stanowiska i zatwierdził go bez zmian.
Zapisy dyrektywy powinny zostać przeniesione do krajowych porządków prawnych państw członkowskich najpóźniej do 30 czerwca 2009 roku.
Rocznie na terenie UE transportowi podlega ponad 110 mld tonokilometrów towarów niebezpiecznych. 58% tych przewozów to transport drogowy, a 25% kolejowy. 17% transportu odbywa się śródlądowymi drogami wodnymi. Przewóz towarów niebezpiecznych stanowi 8% wszystkich przewozów towarowych w Unii Europejskiej.
Bogusław LIBERADZKI (PSE, PL)
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?