Nieterminowe rozpatrzenie reklamacji a szkoda

Pytanie:

"Czy mogę zażądać od banku odszkodowania za nierozpatrzenie w terminie reklamacji?"

Odpowiedź prawnika: Nieterminowe rozpatrzenie reklamacji a szkoda

Nierozpatrzenie w terminie reklamacji przez bank może stanowić podstawę domagania się odszkodowania od banku. Rozpatrywanie reklamacji jest czynnością, do której banki są zobowiązane. W wydawanych regulaminach bankowych, banki indywidualnie zobowiązują się do rozpatrywania reklamacji w określonych terminach. Jednakże możliwość domagania się od banku odszkodowania musi być podparta istnieniem konkretnej szkody. Owa konkretna szkoda musi być w ewentualnym żądaniu odpowiednio wykazana i udowodniona. Możliwa do wyobrażenia szkoda może przejawiać się w utracie korzyści płynących z odsetek od środków deponowanych w banku, a także na możliwości dysponowania tymi środkami. Ewentualne domaganie się odszkodowania za utracone odsetki od lokat bankowych, choć możliwe, wydaje się niestety niecelowe z uwagi na niskie oprocentowanie lokat bankowych a także na wysokie koszt oraz czasokres trwania ewentualnej sprawy sądowej.

Bardziej realne byłoby domaganie się odszkodowania za utracone korzyści związane z brakiem prawa do dysponowania środkami pieniężnymi zdeponowanymi na rachunku. Aby jednak skutecznie domagać się odszkodowania, należałoby dokładnie udokumentować utracone korzyści. Konieczne byłoby np. udowodnienie, że brak dostępności do środków zdeponowanych w banku, co do których toczyło się postępowanie reklamacyjne, spowodowało powstanie konkretnej straty w postaci utraconych korzyści z ewentualnej inwestycji tych środków. Generalnie udowodnienie powyższych okoliczności może stanowić trudności. Jednak odpowiadając na Pańskie pytanie, możliwość domagania się odszkodowania od banku za nierozpatrzenie w terminie reklamacji należy uznać za dopuszczalną.
Ostatnio powołana została instytucja Arbitra bankowego przy


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • iwa 2012-01-06 19:39:33

    Witam!Czy mogę ubiegac się o o odszkodowanie mój bank od 08.2009 przetrzymuje 429zł,które zgłosilam w banku ( ale nie pisałam reklamacji gdyż po tygodniu pieniadze miały wrócic na konto) momencie kiedy transakcja w terminalu została odrzucona,a pieniadze mimo to z konta zniknęły.Do tej pory czekam.Proszę o pomoc.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika