Decyzja nieważna z mocy prawa a unieważnienie

Pytanie:

"Art. 11 ustawy o ochronie środowiska mówi, że decyzja wydana z naruszeniem przepisów ochrony środowiska jest nieważna. W konkretnym przypadku Starosta wydał decyzję pozwalającą na budowę na podstawie decyzji uzgadniającej warunki zabudowy, która (zgodnie z ww. art. 11) była nieważna, bo wydano ją z naruszeniem przepisów ochrony środowiska. W chwili wydawania decyzji pozwalającej na budowę nie była jednak jeszcze unieważniona (teraz już jest). Czy więc decyzja ostateczna, która nie była unieważniona i znajdowała się w obrocie prawnym, ale miała wadę powodująca jej nieważność z mocy prawa, była z punktu widzenia KPA ważna czy nieważna? Odpowiedź jest istotna dla interpretacji otrzymanej od Państwa informacji, że "dochodzi do rażącego naruszenia prawa, gdy organ administracji wydał pozwolenie na budowę inwestorowi, który nie dysponuje ważną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (wyrok NSA z 21 czerwca 1999 r., IV SA 67/97). Taka sytuacja może zachodzić w przypadku, kiedy decyzję pozwalającą na budowę wydano w ogóle bez żadnej decyzji uzgadniającej warunki zabudowy, albo gdy wydano ją na podstawie decyzji wydanej, ale nieważnej. Czy z art. 11 ustawy o ochronie środowiska wynika automatyczna nieważność decyzji od chwili jej wydania (i nieważności tej nie trzeba "dowodzić" w odrębnym postępowaniu, czy też nieważność ta musi być stwierdzona w postępowaniu unieważnieniowym, a do czasu jej unieważnienia była ona ważna?"

Odpowiedź prawnika: Decyzja nieważna z mocy prawa a unieważnienie

Art. 11 ustawy prawo ochrony środowiska stanowi, że decyzja wydana z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska jest nieważna. Nieważność z mocy prawa określona w art. 11 dotyczy wyłącznie decyzji administracyjnych. To że dana decyzja jest nieważna z mocy samego prawa nie oznacza, że nie trzeba stwierdzić nieważności. Stwierdzenie nieważności decyzji następuje w wyniku postępowania regulowanego kodeksem postępowania administracyjnego. Podstawę prawną postępowaniu zmierzającemu do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej, nieważnej z mocy prawa na podstawie art. 11 prawa ochrony środowiska, dają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Skoro decyzja dotknięta wadą określoną w komentowanym artykule jest nieważna z mocy prawa, to stwierdzenie tej nieważności nie może ustalać innego momentu początku tej nieważności, jak tylko datę wydania decyzji. Zatem określona decyzja nie wywołuje skutków prawnych od chwili jej wydania. Nie oznacza to automatycznie, że decyzja wydana w oparciu o decyzję nieważną od razu z momentem uznania za nieważną pierwszej decyzji traci moc i że też jest z mocy prawa nieważna.  Inaczej, wydane pozwolenie na budowę nie jest nieważne automatycznie tylko z tego powodu, że decyzja o wzizt była nieważna. W oparciu o decyzję o pozwoleniu na budowę osoba może wybudować budynek. Gdyby unieważnienie decyzji o wzizt pociągało automatycznie nieważność pozwolenia na budowę, to należałoby uznać, że doszło do wybudowania samowoli budowlanej. Nawet gdyby tak przyjąć prawo nie pozwala by osoba taka, która znalazła się w takiej sytuacji była zobowiązana do rozbiórki, gdyż budowała w oparciu o ważną decyzję o pozwoleniu na budowę.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika