Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Art. 11 ustawy prawo ochrony środowiska stanowi, że decyzja wydana z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska jest nieważna. Nieważność z mocy prawa określona w art. 11 dotyczy wyłącznie decyzji administracyjnych. To że dana decyzja jest nieważna z mocy samego prawa nie oznacza, że nie trzeba stwierdzić nieważności. Stwierdzenie nieważności decyzji następuje w wyniku postępowania regulowanego kodeksem postępowania administracyjnego. Podstawę prawną postępowaniu zmierzającemu do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej, nieważnej z mocy prawa na podstawie art. 11 prawa ochrony środowiska, dają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Skoro decyzja dotknięta wadą określoną w komentowanym artykule jest nieważna z mocy prawa, to stwierdzenie tej nieważności nie może ustalać innego momentu początku tej nieważności, jak tylko datę wydania decyzji. Zatem określona decyzja nie wywołuje skutków prawnych od chwili jej wydania. Nie oznacza to automatycznie, że decyzja wydana w oparciu o decyzję nieważną od razu z momentem uznania za nieważną pierwszej decyzji traci moc i że też jest z mocy prawa nieważna. Inaczej, wydane pozwolenie na budowę nie jest nieważne automatycznie tylko z tego powodu, że decyzja o wzizt była nieważna. W oparciu o decyzję o pozwoleniu na budowę osoba może wybudować budynek. Gdyby unieważnienie decyzji o wzizt pociągało automatycznie nieważność pozwolenia na budowę, to należałoby uznać, że doszło do wybudowania samowoli budowlanej. Nawet gdyby tak przyjąć prawo nie pozwala by osoba taka, która znalazła się w takiej sytuacji była zobowiązana do rozbiórki, gdyż budowała w oparciu o ważną decyzję o pozwoleniu na budowę.