Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z powołanym artykułem w pytaniu pracownik samorządowy jest obowiązany złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej pracownik samorządowy jest obowiązany określić jej charakter. Obowiązany jest on również składać odrębne oświadczenia w przypadku zmiany charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej pracownik jest obowiązany złożyć pracodawcy samorządowemu w terminie 30 dni od dnia zatrudnienia, podjęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru. Niezłożenie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej w terminie powoduje odpowiedzialność dyscyplinarną. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o prowadzeniu działalności gospodarczej powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego. Pracodawca samorządowy nie ma prawa zakazywać prowadzenia działalności gospodarczej pracownikowi samorządowemu. W Polsce istnieje zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczenia mogą wynikać z ustawy i być związane np. z bezpieczeństwem kraju czy spełnieniem dodatkowych wymagań rejestracyjnych. Nie jest uzasadnioną przyczyna wypowiedzenia stosunku pracy prowadzenie działalności gospodarczej przez pracownika.
Pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Samo tłumaczenie tekstów czy prowadzenie sklepu nie spełnia tych przesłanek.