e-prawnik.pl Porady prawne

Forma odmowy udostępnienia informacji publicznej

Pytanie:

W jakiej formie powinno odmówić się udostępnienia informacji osobie, która zwróciła się o jej udostępnienie w trybie przewidzianym w ustawie o dostępie do informacji publicznej w sytuacji, gdy informacja ta - w ocenie podmiotu, do którego się zwrócono - nie ma statusu informacji publicznej?

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Forma odmowy udostępnienia informacji publicznej

19.8.2005

Co do zasady odmowa udzielenia informacji powinna mieć formę decyzji administracyjnej, która zawiera uzasadnienie, imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęty stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra odmówiono informacji. Chodzi tu o takie dobra jak prywatność osoby fizycznej czy tajemnica przedsiębiorcy.  Ponadto decyzja powinna zawierać oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. W decyzji powinno również znaleźć się pouczenie o możliwości i sposobie odwołania się od decyzji.

Powyżej wskazano, iż regulacja ta obowiązuje co do zasady, gdyż dotyczy ona sytuacji, w których odmowa dostępu dotyczy informacji, która zgodnie z ustawą jest informacją publiczną. Natomiast w przypadku, gdy osoba żąda na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnienia informacji nie mającej takiego charakteru, odmowa nie przybiera formy decyzji administracyjnej (tak wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2002 r., sygnatura II SA 2867/02, opublikowany w „Wokanda” z  2003 r., nr 6, s. 33). Zgodnie z treścią uzasadnienia do wyroku NSA  z dnia 19 grudnia 2002 r. (sygnatura II SA 3301/2002, opublikowanego w Monitor Prawniczy 2003/5 str. 195) w takiej sytuacji organ nie miał podstawy do wydania decyzji w sprawie, lecz powinien wnioskodawcę poinformować pismem, że sprawa nie dotyczy informacji publicznej bądź dotyczy takiej informacji, w stosunku do której istnieje odmienny tryb dostępu.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ