Gwarancja a karta gwarancyjna

Pytanie:

"Klientka w hurtowni fryzjerskiej zakupiła u mnie jakiś czas temu prostownicę do włosów. Nie załączyliśmy karty gwarancyjnej, bo gdzieś zginęła a prostownica się zepsuła. Nie ma problemów z naprawą, załatwimy to, ale klienka chce odszkodowania na czas reperacji prostownicy. Chce otrzymać pieniądze za niewykonane usługi. Co w takiej sytuacji? Jak nie dostała gwarancji. Posiada fakturę zakupu i ile wtedy wynosi okres gwarancyjny jak nie dostała gwarancji? Czy jak nie ma gwarancji to czy jest to jakieś przestępstwo, czy karta gwarancyjna jest niezbędna?"

Odpowiedź prawnika: Gwarancja a karta gwarancyjna

Funkcja gwarancja polega właśnie na tym, iż gwarancja ma chronić kupującego przed konsekwencjami „zepsucia się” przedmiotu objętego gwarancją. Sama natomiast ochrona uprawnionego polega na przywróceniu posiadaczowi możliwości normalnego korzystania z objętego gwarancją przedmiotu, nie zakłóconego przez jego wadliwość. Gwarancja jakości znajduje zastosowanie przy sprzedaży jedynie niektórych rodzajów rzeczy (towarów), takich jak maszyny, aparaty, urządzenia itp. Popularnie zwana gwarancja to nic innego jak umowa gwarancyjna. Odpowiedzialność z jej tytułu wynika z samego faktu jej udzielenia, w praktyce wydania dokumentu gwarancyjnego. W opisanym stanie faktycznym nie można więc mówić o zawartej umowie gwarancyjnej, gdyż nie doszło do wydania dokumentu gwarancyjnego, a co za tym idzie do zawarcia umowy gwarancyjnej. W efekcie klientka nie może skorzystać z uprawnień z tytułu gwarancji. Proszę bowiem pamiętać, że udzielenie gwarancji jakości następuje przez wręczenie kupującemu, wraz z rzeczą dokumentu gwarancyjnego. Dokument ten ma charakter prawny znaku legitymacyjnego, stwierdzającego obowiązek świadczenia; może być dokumentem imiennym albo na okaziciela. Wydaje się, iż w opisanej sytuacji klientka może i powinna skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi, ponieważ kupujący może je wykonywać niezależnie od uprawnień z tytułu ewentualnej gwarancji. Informacje na temat rękojmi w sprzedaży konsumenckiej znajduą się na stronach naszzego serwisu, w poradzie Prawa i obowiazki konsumentów przy sprzedaży konsumenckiej.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika