Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przede wszystkim należy przypomnieć, że nabywcy lokalu mogą przysługiwać roszczenia o naprawę z dwóch źródeł – rękojmi i gwarancji. Rękojmia za wady budynku wynosi 3 lata. Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Przyjmując, że rzeczywiście mamy do czynienia z gwarancją, to opis sytuacji wskazuje, że roszczenia z niej już wygasły. Aby nadal kierować roszczenia z tego tytułu konieczne byłoby stwierdzenie czy dokonywane naprawy były istotne. Zgodnie bowiem z art. 581 § 1 kc, jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej. Gdyby na przykład w ramach gwarancji był wymieniany cały dach albo jego istotne elementy konstrukcyjne, to taką naprawę można by naszym zdaniem uznać za istotną.