Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona. Jeżeli naruszył obowiązek przewidziany tym przepisem (art. 50 ustawy o samorządzie gminnym) może ponosić np. odpowiedzialność polityczną. Przejawia się ona w odwołaniu z pełnionej funkcji, co odbywa się w drodze referendum przeprowadzanego na wniosek mieszkańców gminy lub rady gminy. Warto też pamiętać o kompetencjach rady gminy. Kontroluje ona działalność burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. W tym celu powoływana jest komisja rewizyjna.
Działalność organów gminy, a wiec także działalność burmistrza, jest jawna na podstawie wyraźnego przepisu ustawy. Wszelkie ograniczenia tej jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów gminy oznacza miedzy innymi, że mieszkańcy gminy mają prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Ponadto każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.