Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Koszty dodatkowe połączone z wysyłką na inny adres niż adres mieszkania własnościowego w spółdzielni nie powinny być pokrywane ze środków wspólnych. Nie ma podstaw, aby spółdzielnia ponosiła dodatkowe koszty za wysyłkę korespondencji na adres wskazany przez, a nie na adres lokalu, z którego wynika członkostwo. Jeśli spółdzielnia wrzucała przesyłki do skrzynki i nie ponosiła w takim przypadku kosztów, to dlaczego miałaby w stosunku do jednego z członków ponosić koszty związane z jego żądaniem. Statut ustalać bowiem mógł, że zawiadomienie następuje poprzez wrzucenie pisma do skrzynki. Jeśli członek domaga się zawiadamiania go w inny sposób np. list polecony na inny adres to powinien ponieść tego koszty. Jeśli spółdzielnia żąda opłaty ryczałtowej, to w razie poniesienia większych kosztów nie będzie mogła żądać uzupełnienia.