Mieszkanie w strefie płatnego parkowania
Pytanie:
"Mam mieszkanie w budynku umiejscowionym w strefie płatnego parkowania. Uchwała Rady Miasta nie zwalnia lokatorów budynków graniczących z drogą publiczną z wnoszenia opłat. Nigdzie w pobliżu domu żona nie może bezpłatnie zatrzymać samochodu nawet, aby wyjąć zakupy lub przenieść dziecko z samochodu do mieszkania. Najbliższe miejsce bezpłatnego postoju znajduje się ok. 150 m od mojego budynku. Mieszkanie i współudział w działce kupiłem od Miasta. Czy ta sytuacja jest zgodna z prawem? Czy uchwała Rady Miasta jest zgodna z prawem? Czy uchwała Rady Miasta nie narusza moich praw?"
Odpowiedź prawnika: Mieszkanie w strefie płatnego parkowania
Zgodnie z art. 13 b ust. 3 ustawy o drogach do kompetencji rady gminy (miasta) należy ustanawianie w formie uchwały strefy płatnego parkowania. Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
Rada gminy (miasta), ustalając strefę płatnego parkowania:
-
ustala wysokość stawek opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, z tym że opłata za pierwszą godzinę parkowania pojazdu samochodowego nie może przekraczać 3 zł;
-
może wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane oraz zerową stawkę opłaty dla niektórych użytkowników drogi;
-
określa sposób pobierania opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1.
Obowiązek ustanowienia zerowej stawki opłat dla osób mieszkających w strefie płatnego parkowania nie wynika wprost z ww. ustawy. Z powołanego powyżej pkt 2 wynika jednak, że rada ma taką możliwość. Wydaje się jednak, że podejmując uchwałę w sprawie strefy płatnego parkowania, gmina powinna uwzględnić potrzeby osób mających mieszkać w tej strefie.
W przedstawionej sytuacji warto przede wszystkim zwrócić uwagę rady gminy uwagę na zaistniały problem. Trzeba w tym celu wystosować pismo do gminy (najlepiej podpisane również przez pozostałych właścicieli w podobnej co Pan sytuacji). W piśmie tym trzeba wskazać, że uchwała narusza interes prawny polegający na utrudnieniu dostępu do nieruchomości i wezwać do usunięcia tych naruszeń. Jeśli rada się do tego wezwania nie ustosunkuje lub ustosunkuje negatywnie, może Pan zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego (uprawnienie takie wynika z art. 101 ustawy o samorządzie gminnym). Skargę taką może Pan wnieść imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?